De Islam over het slaan van kinderen

De Islam legt een duidelijk verschil tussen disciplinering en marteling. Velen onder de ouders volgen de richtlijnen van Islam bij het slaan niet op. Dit komt voornamelijk omdat zij hun kinderen niet slaan met als doel ze te disciplineren, maar eerder om hun aggressie te uiten.

Het slaan is toepasselijk bij de opvoeding zolang dit volgens de richtlijnen van Islam wordt uitgevoerd. De religie staat het dus niet toe om kinderen fysiek te mishandelen, maar om ze als laatste maatregel lichtelijk te corrigeren.

In dit artikel lees je alles over het slaan van kinderen, weeskinderen, leerlingen en meer. Je ontdekt in welke situaties volgens de Islam slaan toegestaan is en welke regels hierbij gelden.

Wanneer wordt er geslagen volgens Islam?

Het is niet toegestaan om in alle situaties maar ook meteen uit te gaan van fysieke geweld. De Islam moedigt ouders aan om hun kinderen met liefde op te voeden, en niet door de kinderen te intimideren.

Ouders zijn bevolen hun kinderen aandachtig op te voeden zonder er laks in te zijn. Het kind dient op jonge leeftijd te wennen aan de Islamitische rituelen en plichten. De ouders helpen het kind hierin zodat zij dit later in hun leven kunnen voortzetten.

1. Als disciplinering voor het niet bidden van het gebed

Moslims zijn bevolen hun kinderen op jonge leeftijd te laten wennen aan het gebed. Kinderen worden op de leeftijd van zeven jaar aangemoedigd om te bidden, en op tien jarige leeftijd gedisciplineerd als zij dit niet verrichten.

De Profeet (ﷺ) zei: "Geef je kinderen de opdracht om te bidden wanneer ze zeven jaar oud worden, en sla ze (lichtelijk) ervoor (gebed) wanneer ze tien jaar oud worden." [Sunan Abi Dawud 495, Sunan Tirmidhi 407]

De hoedanigheid van het slaan gebeurt volgens de stricte richtlijnen van de Islam, zodat men vermijdt het kind fysiek te mishandelen.

2. Als disciplinering voor Islamitische onderwijs

Het is in de Islam toegestaan om kinderen een corrigerende tik te geven wanneer dit nodig is. De metgezellen van Islam onderwezen hun kinderen de Islam en corrigeerden hen wanneer dit nodig was.

In het onderwijs is het de bedoeling kinderen aan te moedigen en te motiveren. De Islam staat het niet toe kinderen te slaan terwijl dit voorkomen kon worden door bijvoorbeeld advies of waarschuwingen.

De Islamitische scholen van vroeger onderwezen kinderen en corrigeerde hun gedrag wanneer dit nodig was. Het werd gedaan volgens de stricte regels van disciplinering.

Ibn 'Umar sloeg zijn zoon over grammaticale fouten in het Arabisch. [Al-Adab Al-Mufrad 880 van Bukhari, Musannaf Ibn Abi Shaybah 25061]

Ibrahim an-Nakha'ee zei: "We werden geslagen voor het zweren en getuigen toen we nog te jong waren om dit te doen." [Sahih al-Bukhari 3651]

قال الأثرم: سُئل أحمد عن ضرب المعلم الصبيان؟ قال: على قدر ذنوبهم، ويتوقى بجهده الضرب، وإذا كان صغيرًا لا يعقل فلا يضربه.

Al-Athram overleverde wat Imam Ahmed zei over de leraar en het slaan van leerlingen: "De leerlingen worden geslagen volgens hun misdragingen, en de leraar zou moeten voorkomen hen hard te slaan. En als de leerling jong is en het niet begrijpt, dan zou de leraar hem niet moeten slaan." [Al-Mughni 8/116, Al-Adab al-Sharia 1/477]

3. Als disciplinering voor goede manieren en gedragingen

De Islam legt veel nadruk op goede manieren en gedragingen. Het wordt ook wel gezien als een van de eigenschappen die elke moslim dient te hebben.

De Profeet (ﷺ) zei: "De besten onder jullie zijn degenen met de beste manieren en karakter." [Sahih al-Bukhari 3559]

Weet wel dat het slaan niet de eerste maatregel hoort te zijn bij het opvoeden van een kind. De Islam legt namelijk ook nadruk op het vergeven en genadig zijn met kinderen.

Het kind wordt gedisciplineerd om juist om te gaan met zijn of haar vrienden, familie, leraren, kennissen en meer. De maatregelen van slecht gedrag bij een kind zijn divers, en de Islam moedigt de ouder aan sympathie te hebben voor het kind. Kinderen maken fouten omdat ze nog niet volledig begrijpen wat goed en fout is.

قال الشالنجي: سألت أحمد عما يجوز فيه ضرب الولد؟ قال: الولد يضرب على الأدب.

Imam Ahmad zei: "Het kind wordt (lichtelijk) geslagen voor opvoeding." [Adab al-Shar'iyyah 1/451]

علي بن أبي طالب رضي الله عنه في قوله: * (قوا أنفسكم وأهليكم نارا) * قال: علموهم وأدبوهم.

Ali ibn Abi Talib zei betreft de vers ('Red jezelf en je families van het Hellenvuur'): "Onderwijs en disciplineer ze." [Musnad Ibn Mubarak 190]

Hoe er wordt geslagen volgens Islam

Volgens de Islam is het onder bepaalde scenario's toegestaan het kind te disciplineren door lichtelijk te slaan. Het lichtelijk slaan wordt ook wel gezien als een pedagogische tik. Het is bedoeld om een misdraging te corrigeren.

Kinderen worden dus gecorrigeerd wanneer dit nodig is. Het is belangrijk om te weten dat het kind niet hard geslagen mag worden. Degene die zijn kind hard slaat vervalt in een grote zonde, en hier zal Allah diegene voor straffen.

Het kind wordt lichtelijk geslagen op de handen, benen, voeten of andere minder gevoelige plekken van het lichaam.

وقال حنبل: إن أبا عبد اللَّه قال: اليتيم يؤدب ويضرب ضربًا خفيفًا.

Imam Ahmad zei: "Het kind wordt gedisciplineerd en licht geslagen." [Adab al-Shar'iyyah 1/477]

Wat niet toegestaan is:
  • Met stokken, sandalen, riemen of andere harde objecten
  • Op het gezicht, hoofd of andere gevoelige plekken
  • Blauwe plekken achterlaten
  • Het kind laten bloeden
  • Beledigen of uitschelden tijdens het slaan

Negatieve gevolgen van hardheid

De Islam verbiedt ouders om hun kinderen met hardheid te disciplineren. Het brengt bovendien alleen maar negatieve gevolgen met zich mee. Kinderen leren niet door ze hard te slaan, maar eerder wanneer ze worden aangemoedigd en met respect worden behandeld.

Kinderen testen situaties om te kijken waar de grenzen zijn. Het is dan aan de ouder om hier goed mee om te gaan en ze te disciplineren. Dat gebeurt niet meteen door ze te slaan, maar eerder door ze het eerst geduldig uit te leggen.

Gevolg 1: Wrok en haat

Kinderen die hard worden geslagen vertrouwen hun ouders niet meer. Ze gaan alleen op pad en maken vrienden waar ze zich veilig voelen.

Je verliest je kind wanneer zij afstand van je nemen. Het is dus beter hen genadig en respectvol te behandelen.

١٥٢ - حَدَّثَنَا الْحُسَيْنُ بْنُ الْحَسَنِ، حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ بَكْرٍ السَّهْمِيُّ، حَدَّثَنِي صَاحِبٌ لَنَا يُكَنَّى أَبَا وَاثِلَةَ , أَنَّ مُعَاوِيَةَ دَخَلَتْهُ مَوْجِدَةٌ عَلَى ابْنِهِ يَزِيدَ فَأَرِقَ لِذَلِكَ لَيْلَتَهُ فَلَمَّا أَصْبَحَ بَعَثَ إِلَى الْأَحْنَفِ بْنِ قَيْسٍ فَأَتَاهُ فَلَمَّا دَخَلَ عَلَيْهِ قَالَ لَهُ: يَا أَبَا بَحْرٍ، كَيْفَ رِضَاكَ عَلَى وَلَدِكَ؟ وَمَا تَقُولُ فِي الْوَلَدِ؟ قَالَ: فَقُلْتُ فِي نَفْسِي: مَا سَأَلَنِي أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ عَنْ هَذِهِ إِلَّا لِمَوْجِدَةٍ دَخَلَتْهُ عَلَى يَزِيدَ فَحَضَرَنِي كَلَامٌ لَوْ كُنْتُ زَوَّقْتُ فِيهِ سَنَةً لَكُنْتُ قَدْ أَجَدْتُ فَقُلْتُ: «يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ هُمْ ثِمَارُ قُلُوبِنَا وَعِمَادُ ظُهُورِنَا وَنَحْنُ لَهُمْ أَرْضٌ ذَلِيلَةٌ وَسَمَاءٌ ظَلِيلَةٌ وَبِهِمْ نَصُولُ إِلَى كُلِّ جَلِيلَةٍ فَإِنْ غَضِبُوا يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ فَأَرْضِهِمْ وَإِنْ طَلَبُوكَ فَأَعْطِهِمْ يُمْحِضُوكَ وُدَّهُمْ وَيَلْطُفُونَ ⦗٣٠٩⦘ جُهْدَهُمْ وَلَا تَكُنْ عَلَيْهِمْ ثَقِلًا لَا تُعْطِيهِمْ إِلَّا نَزْرًا فَيَمَلُّوا حَيَاتَكَ وَيَكْرَهُوا قُرْبَكَ»

Mu'awiyyah was boos op zijn zoon Yazid, dus Ahnaf ibn Qays zei tegen hem: "Oh leider van de gelovigen, ze (kinderen) zijn de vruchten van ons hart en de pijlers van onze aanwezigheid, en we zijn voor hen een gemakkelijk land en een koele lucht, en via hen bereiken we elke grootsheid. Als ze boos zijn, vergeef ze, en als ze wat van je vragen, geef ze, want het maakt ze dankbaar en zachtaardig jegens jou. Wees niet zwaar voor ze, geef ze niet maar een klein beetje, zodat ze je leven niet moe worden en een hekel krijgen aan je nabijheid." [Al-'Iyal 1/308 van Ibn Abi Dunyah]

Gevolg 2: Oppressie en onderdrukking

Het is als ouder niet de bedoeling om bazig te zijn over je kinderen en volledige controle over hen te willen. Wanneer je dit doet zal je juist merken dat het kind dingen voor je geheim zal houden en je niet zal vertrouwen.

Probeer je kinderen niet te onderdrukken door ze hun eigen leven te ontnemen. Zij hebben ook hun dromen en wensen die ze willen waar maken. Als ouder dien je ze daarin aan te moedigen wanneer dit halal is.

Het is onderdrukking en oppressie om je kinderen overmatig en onrechtmatig te slaan. Ga niet over de limieten die Islam heeft voorgeschreven, anders word je bij Allah als onderdrukker gezien.

حدثنا هارون بن عمر الدمشقي قال، حدثنا عبد الله بن كريم قال، حدثنا أبو الفتح، عن حبيب بن أبي مرزوق قال: دخل عثمان بن عفان رضي الله عنه على غلام له يعلف ناقة، فرأى في علفها ما كره، فأخذ بأذن غلامه فعركها، ثم ندم فقال لغلامه: اقتص. فأبى الغلام، فلم يدعه حتى أخذ بأذنه فجعل يعركها، فقال له عثمان: شد حتى ظن أنه قد بلغ منه مثل ما بلغ منه، ثم قال عثمان رضي الله عنه: واها لقصاص قبل قصاص الآخرة.

Habib ibn Abi Marzouq overleverde: "Uthman ibn Affan, moge Allah tevreden met hem zijn, ging zijn huis binnen en zag zijn bediende spelen in de etensbak van een kameel. Uthman pakte hem bij zijn oor en draaide eraan, maar later kreeg hij spijt van wat hij deed. Uthman ibn Affan zei tegen zijn bediende: "Pak mijn oor en draai eraan." Uthman dwong hem het te doen en zei hem steeds harder te trekken, totdat hij dacht dat wat hemzelf was aangedaan hetzelfde was als wat hij zijn bediende aandeed. Uthman zei toen: 'Hoe gemakkelijk is vergelding in de wereld in plaats van vergelding in het Hiernamaals!'" [Tarikh al-Madinah 1018 van 'Umar ibn Shabbah, al-Ahwal #255 van Ibn Abi Dunyah]

Sa'eed ibn Jubayr zei: "Wat betreft de persoon die zijn zoon of broer onderdrukt: Voorwaar, Allah zal degene die kwaad doet niet onopgemerkt laten." [Musnad Ibn Mubarak 178]

Adviezen over omgang met kinderen

De Islam moedigt ouders aan hun kinderen met genade te behandelen. Kinderen leren vriendelijkheid, respect en genade wanneer jij dit aan hen geeft.

Maak je kinderen jouw metgezellen door ze hun rechten te geven, wijze adviezen te delen, vriendelijk met ze te blijven en hun fouten te vergeven.

قال ابن عمر رضي الله عنهما لرجل: (يا هذا، أحسِن أدبَ ابنك، فإنّك مسؤول عنه، وهو مسؤول عن برِّك انظر: العيال لابن أبي الدنيا (ص231).

Ibn 'Umar zei: "Oh ouder, wees goed tegenover je zoon, want daar ben je verantwoordelijk voor. En het kind is verantwoordelijk voor vriendelijke omgang met jou." [Al-'Iyal 1/231 van Ibn Abi Dunyah]

مُحَمَّدٍ قَالَ : كَانُوا يَقُولُونَ : أَكْرِمْ وَلَدَكَ وَأَحْسِنْ أَدَبَهُ " .

Mohammed ibn Sireen: "Wees goed voor je zoon en leer hem goed gedrag." [Musannaf Ibn Abi Shaybah 25064]

جابر بن عبد الله قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: " من كن له ثلاث بنات يؤدبهن ويرحمهن ويكفلهن فقد وجبت له الجنة البتة " قالوا: يا رسول الله وان كانا اثنتين قال: " وإن كانا اثنتين " قال: فرأى بعض القوم أن لو قيل واحدة لقال واحدة.

Jabir ibn Abdullah overleverde dat de Profeet zei: "Wie drie dochters heeft en ze goed opvoedt, genadig met ze is en voor ze zorgt, voor hem zal het Paradijs gegarandeerd zijn." De mensen vroegen toen: "O Boodschapper van Allah, en ook bij twee dochters?" De Profeet zei toen: "Ook twee." Sommige mensen dachten dat als hem naar één werd gevraagd, hij 'ook één' zou zeggen." [Musnad Ibn Mubarak 191, Musnad Ahmad 14247]

Abu Athari schrijft over basisprincipes binnen de Islam. Hij zet zijn kritische en goed onderzochte wijze in om de correcte kennis te verspreiden.

Heb je vragen over de Islam?

Zit je met vragen waar je graag een antwoord op wilt krijgen? Stel jouw algemene of specifieke vraag over de Islam. We staan voor je klaar en geven je binnen 48 uur antwoord.

Vraag stellen