Bij persoonlijke Takfir kun je denken aan het excommuniceren van een persoon. Geloof je dat iemand ongelovig is of noem je iemand een ongelovige, dan is dat persoonlijke Takfir.
Persoonlijke Takfir is een van de twee vormen in Takfir. Het is een vorm van excommunicatie waarbij je dit uitvoert als een persoon ongeloof of afgoderij pleegt.
Het is in islam essentieel om de moslim van de kafir te onderscheiden. Dit is namelijk een essentieel deel van Kufr bi Taghut (ongeloof in afgoden).
Het concept van excomunnicatie in islam kent voorwaarden. Bij het excommuniceren van iemand die grote Shirk verricht, is waarneming genoeg om een oordeel te vellen.
We hebben allemaal een natuurlijke aanleg waardoor we grote Shirk daden herkennen. Een persoon hoeft daarom niet op de hoogte gesteld te worden dat het aanbidden van een koe Shirk is in Islam.
'Umar bin Al-Khattab overleverde: Mensen werden geoordeeld door het onthullen van een Goddelijke Inspiratie gedurende het leven van Allah's Profeet, maar nu is er geen (nieuwe openbaring) meer. Nu oordelen we je door de daden die je in het openbaar beoefent, dus we zullen degenen die goede daden voor ons doen vertrouwen en begunstigen, en we zullen hem niet ter verantwoording roepen over wat hij in geheim doet, want Allah zal hem daar op oordelen, maar we zullen niet vertrouwen of geloven in degene die ons een slechte daad laat zien, zelfs als hij beweert dat zijn intenties goed waren. (Sahih al-Bukhari Book 48 Hadith 809)
Bij daden die niet gekend zijn bij de Fitrah (natuurlijke aanleg) is kennis vereist. Een persoon kan bijvoorbeeld beweren dat Al-Hakim geen Naam is van Allah. De persoon dient in dat geval bewijs te krijgen dat Al-Hakim wel een van de Namen is van Allah. Spreekt die persoon het dan alsnog tegen? Dan is hij een ongelovige.
Imam Shafi'i zei: "Allah heeft Namen en Attributen die in Zijn Boek worden genoemd, en waarvan Zijn Profeet (vrede zij met hem) zijn Ummah heeft verteld. Niemand aan wie duidelijk bewijs is geleverd, kan dat verwerpen, omdat ze worden genoemd in de Koran en worden genoemd in Sahih overleveringen van de Boodschapper van Allah (vrede zij met hem). Dus als een persoon daartegen ingaat nadat hem duidelijk bewijs is geleverd, dan is hij een ongelovige. Voordat echter duidelijk bewijs aan hem is voorgelegd, wordt hij vanwege zijn onwetendheid ervan verontschuldigd, omdat kennis van dergelijke zaken niet op basis van redenering of op basis van reflectie wordt geweten. We beschouwen niemand als een ongelovige omdat hij dit niet weet, behalve nadat kennis ervan hem bereikt." [Tabaqat al-Hanabilah 1/283]
Het doen van Takfir is een fundament binnen Islam. Zo wordt het op iedereen gedaan die een andere religie dan islam aanhoudt. Een persoon kan dus geen moslim zijn zonder Takfir te verrichten.
Een moslim doet Takfir op eenieder waar Allah Takfir op doet. Het oordelen in islam is een plicht voor elke moslim. Er moet een onderscheid tussen ongelovige en moslim worden gemaakt.
Bij de kwestie van hoedanigheid in persoonlijke Takfir, kun je denken aan een overtuiging of uitspraak dat een persoon Kafir is. De moslim kan Takfir uitspreken, maar kan het ook slechts geloven zonder uit te spreken. Het is daarom niet nodig om iemand een Kafir in z'n gezicht te noemen.
De manier waarop persoonlijke Takfir wordt gedaan is hoe Ibrahim 'alayhi salam het deed. Het wordt gedaan wanneer een persoon grote Shirk of grote Kufr begaat. Zie je het met je ogen wanneer iemand dit doet? Dan verricht je persoonlijke Takfir op diegene.
Toen hebben Wij jou Geopenbaard (O Mohamed) (zeggende): “Volg de godsdienst van Ibrahim, de Hanif, die geen afgodendienaar was.
(16:123 Quran)
Nu is het belangrijk dat je niet onrechtmatig persoonlijke Takfir verricht. Er moet een geldige reden zijn om iemand als Kafir te verklaren. Anders keert het terug naar de beschuldiger.
Allah's Boodschapper (ﷺ) zei: "Als een man tegen zijn broeder zegt: O Kafir (ongelovige)!' Dan is een van hen zo (dwz een Kafir)." Sahih al-Bukhari 6103, hoofdstuk: Wie zijn broeder een Kafir noemt zonder enige grond
De accusatie keert dus naar een van hen. Of degene die wordt geaccuseerd is Kafir, of degene die accuseert is Kafir. Persoonlijke Takfir is dus gevaarlijk wanneer het zonder geldige reden gepraktiseerd wordt.
Abu Athari schrijft over basisprincipes binnen de Islam. Hij zet zijn kritische en goed onderzochte wijze in om de correcte kennis te verspreiden.
Zit je met vragen waar je graag een antwoord op wilt krijgen? Stel jouw algemene of specifieke vraag over de Islam. We staan voor je klaar en geven je binnen 48 uur antwoord.
Vraag stellen