De Islam legt veel nadruk op het geloven in Allah en in Zijn religie. Het tegenovergestelde van geloof (Imaan) is ongeloof (Kufr). Kufr betekent taalkundig 'iets bedekken', en in religieuze context kent het verschillende betekenissen waaronder 'ongeloof'.
Andere betekenissen van Kufr:Zoals er verschillende zondes in Islam zijn die verschillen in gradatie, is dat ook zo bij Kufr. De daden van ongeloof verschillen in schade en effect. Zo bestaat Kufr in twee vormen: kleine en de grote vorm.
De kleine vorm van Kufr is beschreven in de overleveringen. Het zijn daden die een moslim niet buiten de religie doet plaatsen. Deze zonde is een van de grootste zondes in Islam. Het dient daardoor niet te worden minacht.
Het concept van kleine Kufr vinden we niet terug in de Quran. Om het te vinden dienen we in de Ahadith te duiken, en het begrip van de vrome voorgangers erbij te pakken.
Zo zien we bijvoorbeeld weleens dat een daad onder 'Kufr' valt. Dat kan zowel de kleine als grote vorm zijn. Door de juiste context van de Hadith aan te houden vinden we al snel binnen welke vorm een daad valt.
De daden van grote Kufr doen een persoon uit de religie treden. Deze daden verschillen met daden van grote Shirk. Het heeft namelijk te maken met daden van ongeloof waarbij er niet persé een partner aan Allah wordt toegeschreven.
Denk bijvoorbeeld aan daden als het uitschelden van de Islam of ongelovig zijn in een van de verzen uit de Quran.
Een persoon zou geen partner aan Allah toeschrijven wanneer hij de Quran bijvoorbeeld tegenspreekt. Maar dat is wel een daad van ongeloof.
De distinctie tussen grote Shirk en grote Kufr is dus dat Shirk het toeschrijven van partners betekent, en grote Kufr alle daden zijn dat daar niet binnenvalt, maar alsnog ongeloof is.
Een pleger van grote Kufr is een Kafir (ongelovige), waarbij de pleger van grote Shirk een Mushrik (veelgodenaanbidder) is. Beiden zijn ongelovigen in Islam en kunnen dus ook Kafir genoemd worden.
Er zijn verschillende daden van Kufr in Islam. De daden verschillen in intensiteit en effect. Zo heb je het plegen van kleine en grote Kufr.
Moslims behoeden zichzelf graag van het plegen van deze grote zondes. Want het is de grootste zonde samen met Shirk. Laten we eerst kijken naar wat voorbeelden van kleine Kufr.
De handeling van kleine Kufr is een van de grootste zondes van Islam. Het brengt een moslim niet uit de religie van Islam.
Kleine Kufr daden halen we altijd uit de Islamitische bronnen. Bij daden van grote Kufr is dat niet altijd het geval, aangezien sommige daden ervan gekend worden door intellect en gebruik van onze Fitrah.
Enkele daden van kleine Kufr:Het plegen van grote Kufr is samen met grote Shirk de grootste zonde in Islam. Grote Kufr is de grote vorm van ongeloof wat een persoon uit de religie van Islam doet plaatsen.
Om jezelf van deze daad te kunnen beschermen, is het belangrijk je hierin te verdiepen. In de meeste gevallen herkennen we grote Kufr zonder daar een bron of iets van over te hoeven zien.
Denk bijvoorbeeld aan het uitschelden van Islam. Het zou wel raar zijn als iemand betwijfelt of dat een persoon uit Islam doet treden.
Daden van grote Kufr:Wat brengt het voor schade mee als een moslim Kufr zou plegen? Met betrekking tot de grote variant van Kufr verlaat de moslim daardoor de Islam. Die persoon wordt dan een Kafir. Bij de kleine vorm van Kufr blijft die persoon een moslim.
Islam legt veel nadruk op het geloven in Allah (Imaan), wat in tegenstelling staat tot Kufr (ongeloof). Moslims houden zich aan de richtlijnen en behoeden zichzelf bij het plegen van grote zondes.
Nou is het niet zo dat een moslim ongelovig wordt na grote zondes te plegen (zoals consumptie van alcohol, plegen van moord etc).
De Soennieten geloven in tegenstelling tot de Khawarij sekte, dat het verrichten van grote zondes niet gelijkstaat tot verlating van het geloof. En dat is de traditionele manier van Islam.
Een persoon kan uiteraard altijd vergeving vragen voor de gepleegde grote ongeloof. Dat wordt gedaan met oprechte vertoning van berouw, en terugkering met de Shahada.
Bij de kleine ongeloof vertoont de persoon gewoon berouw door vergeving ervan te vragen, zonder de Shahada weer uit te hoeven spreken. Want de Shahada wordt in dit geval uitgesproken als men grote Kufr hebben begaan.
Abu Athari schrijft over basisprincipes binnen de Islam. Hij zet zijn kritische en goed onderzochte wijze in om de correcte kennis te verspreiden.
Zit je met vragen waar je graag een antwoord op wilt krijgen? Stel jouw algemene of specifieke vraag over de Islam. We staan voor je klaar en geven je binnen 48 uur antwoord.
Vraag stellen