Tawheed betekent taalkundig het één maken. Binnen de islam betekent dit het één maken van Allah, oftewel de Eenheid van Allah.
Dit concept binnen de islam omvat dus de zaken omtrent Allah, Zijn Eigenschappen, recht op aanbidding en heerschappij.
De Tawheed is dus een zeer belangrijk concept binnen de islam, eigenlijk wel de belangrijkste. Het is dé fundament van de islam. Zonder Allah één te maken, kan een persoon dus geen moslim zijn. De Tawheed wordt ook wel uitgesproken middels de Shahada, waarin men getuigt dat Hij de enige god is, en dat niemand het recht heeft om aanbeden te worden naast Hem.
Wat houdt het in om Allah één te maken? Nou, dit houdt in dat je Allah als enige god ziet, niemand aanbidt naast Hem en Zijn Eigenschappen met niemand deelt.
Door Allah één te houden, praktiseer je de Tawheed. Het tegenovergestelde van Tawheed is polytheïsme, oftewel Shirk. Dit is dus de kern van het monotheïsme, geloof in één god (Allah), wie als enige het recht heeft om aanbeden te worden.
Tawheed is belangrijk omdat het de basis en kern van de islam vormt. Het monotheïsme is waar de islam om draait: het aanbidden van Allah alléén.
Een ander belangrijke reden is dat Tawheed je kennis doet laten maken met wie Allah is. Je komt te leren wat Zijn Eigenschappen zijn en hoe Hij Zichzelf heeft beschreven aan Zijn dienaren.
Dit zijn dus de redenen wat Tawheed zo belangrijk maakt in de islam. Het omvat dus de kern van islam, maar is ook een uitstekende manier om Allah te leren kennen.
Allah heeft Boodschappers naar verschillende gemeenschappen gezonden om mensen te waarschuwen en uit te nodigen om Hem alleen te aanbidden. Dit heeft Hij gedaan om mensen te helpen om het juiste pad te volgen en om de Tawheed, de eenheid van Allah, te behouden.
De Boodschappers waren mensen die door Allah uitgekozen waren om Zijn boodschap naar de mensen te brengen. Ze waren voorbeelden van goedheid en gehoorzaamheid aan Allah en dienden als leiders voor hun gemeenschappen.
In de islam worden de Boodschappers gerespecteerd en geëerd vanwege hun belangrijke rol in het overbrengen van de boodschap van Allah.
En waarlijk, Wij hebben naar iedere gemeenschap een Boodschapper gezonden (verkondigend): “Aanbidt alleen Allah en vermijdt de Taghut (degene die wordt aanbeden naast Allah).
[16:36 Quran]
Allah zegt in de Quran dat Profeet Ibrahim een uitstekend voorbeeld is bij het verkondigen van Tawheed.
Voorwaar, er was een uitmuntend voorbeeld voor jullie in Ibrahim en degenen die met hem waren [de andere Profeten], toen zij tegen hun volk zeiden: "Waarlijk, wij zijn niet verantwoordelijk voor jullie en voor wat jullie naast Allah aanbidden. Wij geloven jullie niet en er is tussen jullie en ons een vijandschap en haat ontstaan, voor altijd, totdat jullie alleen in Allah geloven."
[60:4 Quran]
De Quran moedigt moslims ook aan om de Profeet Ibrahim te volgen vanwege zijn standvastigheid in het aanbidden van Allah alléén.
Zijn zoon Ismael is de voorouder van de Arabieren en zijn zoon Ishaaq is de voorouder van de gemeenschap genaamd Benu Israel (de zonen van Israel, ook wel bekend als de Profeet Ya'qub).
Allah beveelt de religie van Ibrahim, ook wel bekend als Hanif, op te volgen omdat deze overeenkomt met de natuurlijke aanleg (Fitrah) die Allah ons heeft ingeschapen.
De Fitrah is de natuurlijke staat van de mens waarin hij geneigd is om te geloven in Allah en om Hem als Enige te aanbidden.
Richt je tot aanhanger van de religie 'Hanif' en wees nooit een van de afgodenaanbidders.
[Quran 10:104]
Keer je aangezicht dus tot de religie 'Hanif', overeenkomstig met de natuurlijke aanleg waarmee Allah de mensheid heeft geschapen.
[Quran 10:104]
De islam bevat de tradities van Ibrahim's religie (Hanif). Denk bijvoorbeeld aan rituelen als Hajj of het offerfeest (Eid al-Adhaa). Profeet Ibrahim is een belangrijke voorbeeld voor moslims van hoe Allah aanbeden dient te worden.
Allah heeft Zichzelf op meerdere malen beschreven, vaak hoe wij Hem al zouden kennen. Denk bijvoorbeeld aan De Almachtige, De Alwetende, De Alziende etc.
In de Quran beschrijft Allah Zijn Eenheid. En dit zien we te kunnen verdelen in drie categorieën, Zijn Namen/Eigenschappen, Heerschappij en recht op aanbidding.
Om deze reden hebben geleerden als Ibn Battah, een prominente Sunni geleerde gestorven in 387 Hijri, de Tawheed overzichtelijk ingedeeld in drie categorieën.
Allah heeft 99 van Zijn Namen kenbaar gemaakt middels de Quran en Ahadith. Het is voor de moslim een grote gunst deze te kennen en te memoriseren, maar ook om ernaar te handelen. Daar wordt de moslim dan ook voor beloont.
Abu Huraira overleverde dat Allah's Boodschapper (ﷺ) zei: "Er zijn negenennegentig Namen van Allah; hij die ze memoriseert, zal het Paradijs betreden. Voorwaar, Allah is Oneven (Hij is één, en dat is een oneven aantal) en Hij houdt van oneven getallen." En in de overlevering van Ibn 'Umar (voegt het toe): "Hij die er (ook) naar handelt." [Sahih Muslim 2677a]
Daarnaast geeft Allah informatie over Zijn Eigenschappen. Die betreffen Zijn Essentie, Zijn Daden en Zijn Uiterlijk.
Allah! Er is geen god dan Hij, de Levende, de Eeuwig Bestaande.
(Soera Al-Imran, 2)
Deze vorm houdt in dat Allah alle macht over Zijn creatie heeft. Hij heeft de macht over: de zon, de regen, de aarde, de mensen etc. Hij zorgt voor leven en Hij zorgt voor dood.
Niemand beschikt de kracht en macht over de creatie, behalve Allah. De term Rububiyyah (Heerschappij) komt van het woordje 'Rabb', wat in het Arabisch 'Heer' betekent.
Hun Boodschappers zeiden: “Wat! Kan er twijfel bestaan over Allah, de Schepper van de hemelen en de aarde?" Hij roept jullie opdat Hij jullie moge vergeven voor jullie zonden en om jullie uitstel te geven voor een vastgestelde termijn.” ...
(Surah Ibrahim, 10)
En als jij hen vraagt: “Wie heeft de hemelen en de aarde geschapen?” Zullen zij zeker zeggen: “De Almachtige, de Alwetende heeft hen geschapen.”
(al-Zukhruf, 9)
(Musa) zei: “Waarlijk, u weet dat deze Tekenen door niemand anders dan door de Heer van de hemelen en de aarde, als duidelijk Bewijs naar beneden zijn gestuurd. En ik denk zeker O Farao dat u tot de vernietiging gedoemd bent!”
(al-Isra’ 17:102)
Deze vorm gaat over de aanbidding van Allah. Hij heeft als enige het recht om aanbeden te worden. Allah benadrukt in de Quran meerdere malen Zijn alleenrecht op aanbidding, ook wel bekend als Tawheed Uluhiyyah. Zo waarschuwt Hij van de afgodendienaars en de eindbestemming van degenen die grote Shirk plegen.
En als het kwaad de mensen raakt, dan roepen zij oprecht om alleen hun Heer, zich tot Hem in berouw kerend, maar als Hij hen Zijn Genade laat proeven, zie! Een deel kent dan een groep van deelgenoten in de aanbidding aan hun Heer toe.
(Surah Ar-Rum, 33)
Hun zijden verzaken hun bedden, Zij roepen hun Heer aan vol hoop en vrees, en geven uit (aan liefdadigheid) van hetgeen waarmee Wij hen hebben Voorzien..
(Surah As-Sajda, 16)
Roep daarom Allah aan, en laat (jullie) aanbidding volledig voor Hem (alleen) zijn. Hoe sterk de ongelovigen het ook haten.
(Surah Ghafir, 14)
En jullie Heer zei: “Roep Mij aan "en Ik zal jullie Verhoren. Waarlijk! Degene die Mijn aanbidding minachten zullen zeker in vernedering de Hel binnentreden!”
(Surah Ghafir, 60)
Het praktiseren van Tawheed houdt in dat je Allah één houdt. Dit gebeurt met verschillende manieren. Je dient Hem één te houden in Zijn Namen/Eigenschappen, Heerschappij en recht op aanbidding door het met niemand anders te delen.
Nu is het belangrijk hoe je Hem precies één kunt houden. Waar dien je op te letten, en wat zijn belangrijke onderdelen van Tawheed?
Als je alles van het bovenstaande doet, kan je ervan uitgaan dat je de Tawheed praktiseert. De Fitrah (natuurlijke aanleg) speelt een belangrijke rol bij het praktiseren van de Tawheed.
Het is mogelijk om de Tawheed te praktiseren zonder enige boeken, lessen of informatie te hoeven lezen of te ontvangen. Dit komt vanwege de Fitrah, de natuurlijke staat van de mens waarin hij geneigd is om te geloven in Allah en om Hem als Enige te aanbidden.
Het praktiseren van de Tawheed is dus instinctief, wat komt vanwege de Fitrah die ons is ingeschapen door Allah.
De Tawheed is een belangrijk concept in Islam. Hier bestaan tegenwoordig enkele misconcepties over. Hieronder benoemen we deze samen met wat feitjes over de Tawheed.
Wil je testen hoeveel je van Tawheed afweet? Met de kleine quiz van vijf vragen krijg je daar een beter beeld van.
Abu Athari schrijft over basisprincipes binnen de Islam. Hij zet zijn kritische en goed onderzochte wijze in om de correcte kennis te verspreiden.
Zit je met vragen waar je graag een antwoord op wilt krijgen? Stel jouw algemene of specifieke vraag over de Islam. We staan voor je klaar en geven je binnen 48 uur antwoord.
Vraag stellen