2. Hoe ziet Allah eruit?
Allah heeft ook Uiterlijke Eigenschappen. Niemand weet de hoedanigheid van zijn Uiterlijk, en Hij kan daardoor niet ingebeeld worden. Wel is er beschreven wat voor Uiterlijke Eigenschappen Allah bezit.
Er zijn verschillende groeperingen die daar een eigen invulling over hebben. Zo zijn er groepen als de Ashaa'irah die beweren dat Allah geen Uiterlijke Eigenschappen heeft en dat ze figuurlijk genomen dienen te worden.
In het Soennisme ligt het weer anders, namelijk dat Allah wel Uiterlijke Eigenschappen bezit en dat die in de Quran en Ahadith beschreven staan. Het wordt volgens hen letterlijk aangenomen zoals het er staat, zonder Allah met Zijn creatie te vergelijken. En dit is wat overéénkomt met wat de vrome voorgangers van de Islam geloven.
Er zijn ook groepen die beweren dat Allah ledematen heeft. Zij vergelijken De Schepper met de creatie en zien daar geen onderscheid. Dat is een vorm van extremisme in dit onderwerp. Want Allah zegt in de Quran:
En niets of niemand is met Hem vergelijkbaar.
Surah Al-Ikhlas vers 4
Hieronder krijg je te zien wat de Uiterlijke beschrijvingen van Allah zijn zoals dat in de Koran en Hadith is overgeleverd. En ook krijg je de uitspraken van de Salaf Saliheen (vrome voorgangers) te zien om de juiste interpretatie van Zijn Eigenschappen te waarnemen.
Wat voor Uiterlijke Eigenschappen Allah bezit zoals Hij Zichzelf beschreef:
- Zijn Ogen
- Zijn Handen
- Zijn Vingers
- Zijn Voeten
- Zijn Gedaante
De Ogen van Allah
Het is overgeleverd dat Allah Ogen heeft. Zijn Ogen zijn niet te vergelijken met Zijn creatie, noch dienen die figuurlijk geïnterpreteerd te worden, omdat de Salafu Saliheen Zijn Eigenschappen letterlijk namen zonder enige interpretatie.
Overgeleverd 'Abdullah:
Ad-Dajjal werd genoemd in de aanwezigheid van de Profeet. De Profeet (ﷺ) zei: "Allah is niet verborgen voor jou; Hij is niet eenogig", en wees met zijn hand naar zijn oog, terwijl hij eraan toevoegde: "Al-Masih Ad-Dajjal is blind in het rechteroog, en zijn oog ziet eruit als een uitpuilende druif."
(Sahih al-Bukhari 7407)
Ad-Dārimi (vrome voorganger) zei:
“De uitleg van de uitspraak van Allah's Boodschapper, 'Voorwaar, Allah is niet eenogig' is dat Hij de Alziende is die twee Ogen heeft, niet zoals de eenogige [Dajjal]."
(An-Naqd ‘alā Bishr Al-Mareesee, p.48)
De Handen van Allah
Ja, Allah heeft Handen. Zijn Handen lijken niet op die van de creatie. Hij bezit twee Handen die totaal Uniek zijn. Het is binnen de Islam een daad van ongeloof om Zijn Uiterlijke Eigenschappen met die van de creatie te vergelijken. En het is een innovatie om te verdiepen in de hoedanigheid.
De Islamitische geleerden: vrome voorgangers, interpreteerden die door het letterlijk te nemen zonder af te vragen hoe het is of waarom het zo is.
(Allah) zei: "O Iblies! Wat weerhoudt je om voor degene die Ik met Mijn beide Handen geschapen heb, neer te knielen? Ben jij te trots of ben jij één van hen die hoog verheven is?”
(38:75 Quran)
Abdur-Rahman Bin Al-Qasim (vrome voorganger) zei:
"Het is niet toegestaan voor iemand om Allah te beschrijven behalve met datgene waarmee Hij Zichzelf Beschreef in de Quran. Iemand kan Allah Zijn twee Handen niet vergelijken, noch zijn Gezicht met wat dan ook. Hij moet zeggen: 'Hij (Allah) heeft twee Handen zoals Hij Zichzelf Beschreef in de Quran, en Hij heeft een Gezicht zoals Hij Zichzelf Beschreef'. Hij moet stoppen bij wat Allah over Zichzelf Beschreef in de Quran, er is geen gelijkenis met Hem, noch een soortgelijke, Hij is Allah la ilaha illa huwa (niemand heeft het recht aanbeden te worden, behalve Hij)."
(Overgeleverd door Ibn Abi Zamanin in “Usool As-Sunnah” pagina 75)
De Vingers van Allah
In de Ahadith zien we dat de Profeet (ﷺ) zegt dat Allah Vingers heeft. Wanneer er verteld wordt dat Hij Vingers heeft, dien je te zeggen dat het zo is zonder dat je Zijn Vingers vergelijkt met die van de creatie. Hij is namelijk uniek en niets of niemand lijkt op Hem.
Abdullah b. Amr b. al-'As meldde dat hij de Boodschapper van Allah (ﷺ) hoorde zeggen:
Voorwaar, de harten van alle zonen van Adam zijn tussen de twee Vingers. Hij draait dat naar welke richting Hij maar wil. Toen zei Allahs’s Boodschapper (ﷺ): Oh Allah, de Draaier van de harten, keer onze harten naar Uw gehoorzaamheid.
(Sahih Muslim 2655)
De Voeten van Allah
Ook deze lijken niet op Zijn creatie. Hij is uniek en niets of niemand lijkt op Hem. Het is niet bevoegd om te vragen hoe Zijn Voeten eruitzien, want dat is een innovatie en elke innovatie is dwaling.
Ibn Abbas (vrome voorganger) zei:
"De Kursi (voetenbank), is de plaats van de twee Voeten."
(Al-‘Arsh nummer 61 van Ibn Abi Shaybah)
Abu Musa al-Ash'ari (vrome voorganger) zei:
"De Kursi (voetenbank), is de plaats van de twee Voeten."
(Al-‘Arsh nummer 60 Ibn Abi Shaybah)
De Gedaante van Allah
Zijn Gedaante is niet netals die van ons, noch lijkt het op die van ons. Het geloven dat Allah een Gedaante heeft is wat juist is, en het figuurlijk interpreteren van Zijn Gedaante is incorrect. Deze Eigenschap dient letterlijk genomen te worden net als alle andere Eigenschappen.
Overgeleverd door Ibn 'Abbas:
dat de Profeet ﷺ zei: "Mijn Heer, gezegend is Hij en de Allerhoogste, kwam naar me toe in de beste Gedaante. Dus zei hij: 'O Mohammed!' Ik zei: 'Hier ben ik, mijn Heer, en ik sta tot uw dienst.' Hij zei: 'Waar houdt de meest verheven groep zich mee bezig?' Ik zei: '[Heer] Ik weet het niet.' Dus plaatste Hij Zijn Hand tussen mijn schouders, totdat ik de koelte tussen mijn borst voelde, dus ik wist wat er tussen het oosten en het westen was. Hij zei: 'O Mohammed!' Ik zei: 'Hier ben ik oh mijn Heer, en ik sta tot uw dienst.' Hij zei: 'Waar houdt de meest verheven groep zich mee bezig?' Ik zei: 'In de handelingen die de rangen verhogen en de handelingen die verzoening doen, en bij het registreren van de voetstappen naar de jama’ah, heeft Isbagh Al-Wudu in moeilijkheden, en wacht hij op de Salat na zijn Salat. En wie over het gebed waakt, hij zal in goedheid leven en sterven op goedheid, en zijn zonden zullen op die Dag zijn alsof zijn moeder hem baarde.''
(Sunan Tirmidhi 3234 (Hasan))
Abu ‘Eesa At-Tirmidhi (vrome voorganger) gaf als commentaar op deze hadith:
“Het uiterlijk van Allah, is in de droom van de profeet (ﷺ) benoemd, en de benoeming van het plaatsen van Zijn Hand waarop de profeet (ﷺ) koelte voelden op zijn borst is benoemd in deze hadith. Het is onmogelijk voor ons om te weten hoe de Gedaante van Allah is en hoe Zijn Hand eruitziet.”
(Commentaar op hadith 3234)