Wat is 'awrah bij de vrouw?

In Islam zijn regels vastgesteld die aangeven wat een vrouw en niet hoeft te bedekken. Dit geldt dus ook per situatie. Wat bedekt een vrouw bij mannen, en wat bij vrouwen?

De term 'awrah komt uit het Arabisch. Het betekent kortgezegd de delen die bedekt dienen te zijn. Ook wel bekend als de intieme delen van het lichaam.

De 'awrah van de moslimvrouw bij vrouwen

Ook in het bijzijn van andere vrouwen zijn er bepaalde regels van bedekking. Zo bedekt de moslimvrouw haar haar voor ongelovige vrouwen. Allah Zegt in de Quran dat ze haar schoonheden niet tentoon stelt, behalve aan de moslimvrouw.

Het is dus niet toegestaan voor de moslima om haar schoonheden aan ongelovige vrouwen te laten zien. Haar vrouwen in godsdienst (moslima's) mogen weer wel haar schoonheden zien. Dat betreft onder andere haar gezicht en haren.

Bij ongelovige vrouwen

En zeg de gelovige vrouwen hun blikken neer te slaan en hun kuisheid te bewaken en hun schoonheid niet te tonen dan hetgeen ervan zichtbaar moet zijn. En zij moeten de sluiers volledig over hun boezems dragen en hun schoonheid niet openlijk tonen behalve voor ... hun (moslim) vrouwen ...
[Surah Nur vers 31]

Tafsir: {of hun vrouwen}

Imam Ahmad zei:
"De vrouwen van het boek (Joden en Christenen), mogen het haar van de moslimvrouw niet zien (dus dient het bedekt voor ze te zijn). Makhoul (Tabi') en anderen zeiden dit."
[Ahkaam an-Nisaa pagina 38 athar 35, van Al Khallal]

Imam Ahmad zei:
"De vrouwen van het boek (Joden en Christenen), mogen het hoofd van de moslimvrouw niet zien (dus moet ze haar gezicht voor hen bedekken)."
[Ahkaam an-Nisaa pagina 38 athar 35, van Al Khallal]

Bij moslima's

Wat gezegd wordt is dat de 'awrah van een moslima bij een andere moslima tussen haar navel en knie is. Dit is iets dat de vrouw uit noodzaak mag vertonen. Zo is de knie en navel zelf geen 'awrah, maar is het alles wat daartussen valt.

Wat de moslimvrouw dan niet vertoond, is alles wat haar echtgenoot wel mag zien. Om de verlegenheid en bescheidenheid te waarborgen, is het dus niet verstandig om alles behalve tussen wat de navel en knie te laten zien. Het dient bescheiden te blijven.

En zeg de gelovige vrouwen hun blikken neer te slaan en hun kuisheid te bewaken en hun schoonheid niet te tonen dan hetgeen ervan zichtbaar moet zijn. En zij moeten de sluiers volledig over hun boezems dragen en hun schoonheid niet openlijk tonen behalve voor ... hun (moslim) vrouwen ...
[Surah Nur vers 31]

De 'awrah van de moslimvrouw bij mannen

In Islam is ons duidelijk aangegeven wat de vrouw voor de mannen moet verbergen en wat zij tentoon mag stellen aan hen waar dat voor mag. Bij de situatie van mannen zijn er twee scenario's. Namelijk de mahram mannen en de niet-mahram mannen.

Bij mannen die Mahram zijn

De moslim vrouwen mogen zich tonen aan hun maharim die benoemd zijn in de vers 31 van Surah Nur. Dit zijn de mensen aan wie ze haar schoonheden aan mag vertonen.

En zeg de gelovige vrouwen hun blikken neer te slaan en hun kuisheid te bewaken en hun schoonheid niet te tonen dan hetgeen ervan zichtbaar moet zijn. En zij moeten de sluiers volledig over hun boezems dragen en hun schoonheid niet openlijk tonen behalve voor hun echtgenoten, hun vaders, hun schoonvaders, hun zonen, of de zonen van haar echtgenoot, hun broers en de zonen van hun broers of de zonen van hun zussen of hun (moslim) vrouwen of de slavinnen die hun rechterhanden bezitten of de mannen die geen fysieke begeertes hebben of kleine kinderen die geen besef van de geslachtsdaad hebben.
[Surah Nur vers 31]

Tafsir: Al-Hasan zei:
"Een vrouw zou zich niet moeten sluieren voor haar vader, zoon, zus of broer.

Ibn Abbas radiyAllahu 'anhu zei:
"Ze mogen naar de positie van de oorbellen, ketting, armbanden en enkelbandjes kijken."
[Tafsir Yahya ibn Sallaam pagina 818]

Tafsir: Mujahid zei:
"Haar zoon, vader, broer, zoon van haar broer, zoon van haar zus, de oom van de vaderszijde, de oom van moederszijde en iedereen die gezoogd is, kijkt naar de verborgen schoonheden (positie van de kroon, oorbellen, ketting, armbanden en enkelbandjes)."
[Tafsir Yahya ibn Sallaam pagina 818]

28 - وأخبرني الحسين بن الحسن، قال: حدثنا محمد بن داود، أن أبا عبد الله سُئل عن الرجل ينظر إلى شعر امرأة أبيه، وامرأة ابنه، وأم امرأته؟ فقال: هذا في القرآن {وَلاَ يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ} إلا لكذا، وكذا.
زاد محمد: فرخص أن ينظر إلى شعورهن.
[كتاب أحكام النسا ص35 من ابو بكر الخلال]

Tafsir: Mohammed bin Dawood overleverde:

"Imam Ahmad werd gevraagd over een man die naar het haar van de vrouw van zijn vader, de vrouw van zijn zoon en de moeder van zijn vrouw keek? En hij antwoordde, dit staat in de Koran (en ze laten hun versieringen niet zien), behalve die en die."

Mohammed bin Dawood voegde eraan toe: Zo'n persoon mag naar hun haar kijken.
[Ahkaam an-Nisaa pagina 35 athar 28, van Al Khallal]

Tafsir van de vers: {of het kind} Arabisch: 76 - أخبرنا زكريا بن يحيى، وأحمد بن محمد بن مطر، أن أبا طالب حدثهم، أنه قال: سألت أبا عبد الله: متى تُغطي المرأة رأسها من الغلام؟ قال: إذا بلغ عشر سنين، ضُرب على الصلاة، وعَقِل، فتغطي رأسها إذا بلغ عشر سنين.
كتاب أحكام النسا ص52 من ابو بكر الخلال

Nederlands: Imam Ahmad zei:
"Een vrouw bedekt haar hoofd voor een jongen wanneer hij tien jaar oud wordt."
[Ahkaam an-Nisaa pagina 52 athar 76, van Al Khallal]

Bij mannen die geen Mahram zijn

Wat moet nou precies bedekt zijn bij de mensen die niet onder mahram vallen? Is dat het gezicht en de handen, niets, of wat anders? Krijg duidelijkheid over deze kwestie met de gezegdes van de wetscholen. Allereerst: wat mag vertoond worden aan jonge jongens?

Tafsir van de vers: {of het kind} Arabisch: 76 - أخبرنا زكريا بن يحيى، وأحمد بن محمد بن مطر، أن أبا طالب حدثهم، أنه قال: سألت أبا عبد الله: متى تُغطي المرأة رأسها من الغلام؟ قال: إذا بلغ عشر سنين، ضُرب على الصلاة، وعَقِل، فتغطي رأسها إذا بلغ عشر سنين.
كتاب أحكام النسا ص52 من ابو بكر الخلال

Nederlands: Imam Ahmad zei:
"Een vrouw bedekt haar hoofd voor een jongen wanneer hij tien jaar oud wordt."
[Ahkaam an-Nisaa pagina 52 athar 76, van Al Khallal]

Het belangrijk om te weten dat mensen claimen dat er meningsverschillen zijn wat betreft de vrouw's 'awrah. Velen denken dat de wetscholen hierin verschillen, maar dit is niet het geval. Je krijgt voor verduidelijking de directe uitspraken van madhabs te zien.

Wat is er overgeleverd met betrekking tot de vrouw's 'awrah wanneer zij naar buiten gaat? Laten we gaan kijken naar wat de Profeet (ﷺ) zei, want dit heeft voorrang op elke wetschool.

De Profeet (ﷺ) zei:
"De vrouw is 'awrah, dus als ze naar buiten gaat, probeert de Shaitan haar te verleiden."
(Sunan Tirmidhi 1173, geclassificeerd als Hasan Gharib door Imam Tirmidhi)

Uit deze Hadith zien we dat de gehele vrouw 'awrah is. Shaytan weet namelijk over de zwakte die mannen hebben van vrouwen.

De Profeet (ﷺ) zei:
"Ik heb na mij geen enkele Fitnah achtergelaten die schadelijker is voor mannen dan het kwaad dat mannen wordt aangedaan door vrouwen."
(Sahih Muslim 2740)

Ook een van de zeven Fuqaha van Medina, genaamd Abu Bakr ibn Abdul Rahman, sprak over deze kwestie. Hij complimenteert zo meteen de Hadith en gelooft dat de gehele vrouw 'awrah is.

Arabisch: أخبرنا محمد بن الحسن بن هارون، قال: حدثنا محمد بن الصباح، قال: حدثنا عبد الله بن رجاء، عن ابن عجلان، عن سمي، عن أبي بكر بن عبد الرحمن، قال: كل شيء من المرأة عورة حتى ظفرها
كتاب أحكام النسا ص33 من ابو بكر الخلال

Nederlands: Abu Bakr ibn Abd al-Rahman (student van Abu Hurayrah) zei:
"Alles van een vrouw is 'awrah tot aan haar nagel."
[Ahkaam an-Nisaa pagina 33 athar 23, van Al Khallal]

Verschillen de madhabs van mening over 'awrah van de vrouw?

Helaas word dit vandaag de dag wel vaak geclaimd, maar nee, de madhabs zijn het met elkaar eens bij wat de 'awrah van de vrouw is. Ze geloven unaniem dat dit haar hele lichaam betreft, inclusief haar handen en gezicht. De latere geleerden verschillen wel over deze zaak, maar de oprichters van de wetscholen (Imam Malik, Imam Shafi'i en Imam Ahmad) niet.

Maliki wetschool:

Er wordt geloofd dat de Maliki madhab van mening is dat de handen en gezicht niet onder 'awrah vallen. Helaas klopt dit niet, en is dit een misverstand, omdat de oprichter (Imam Malik) dit juist tegensprak. De latere Maliki's verschilden in mening over de 'awrah, en daarom wordt er gedacht dat dit van de madhab afkomstig is.

Laten we gaan kijken welke uitspraken van Imam Malik gebruikt worden om proberen aan te tonen dat het gezicht en handen niet onder 'awrah vallen.

Arabisch: قال ابن القاسم: أن مالكا كان يوسع للمرأة أن تسدل رداءها من فوق رأسها على وجهها إذا أرادت سترا فان كانت لا تريد سترا فلا تسدل
[المدونة باب الحج 2/461]

Nederlands: Ibn Al-Qasim zei:
“Malik stond de vrouw toe om haar gewaad van boven haar hoofd over haar gezicht te laten zakken als ze een bedekking wilde, en wanneer ze haar gezicht wilde ontbloten, dat ze haar sluier niet over haar gezicht hoefte te laten zakken.”
[Al-Muduwanah, hoofdstuk van Hajj 2/461 van Ibn Said Sahnun]

Zodra de context van deze uitspraak onbekend is, zullen er allerlei conclusies ontstaan. Zo wordt er geconcludeerd dat Imam Malik er niet streng in zou zijn geweest dat de vrouw haar gezicht bedekt.

De uitspraak van Imam Malik betrefde de situatie van Hajj. Het is verboden om een vastgebonden sluier te dragen in Hajj. Daarom droegen de Sahabiyat geen vastgebonden Niqab, maar hadden ze een sluier op hun hoofd, die ze vervolgens lieten zakken.

De Profeet (ﷺ) zei:
"Een Muhrima (een vrouw in de staat Ihram) mag geen Niqab, noch handschoenen dragen."
[Sahih al-Bukhari 1838]

'Aisha radiyAllahu 'anha zou haar gezichtssluier laten zakken wanneer mannen in zicht kwamen, en wanneer ze weggingen hief ze haar gezichtssluier weer op.

'Aisha radiyAllahu 'anha zei:
Ruiters zouden ons passeren toen we de Boodschapper van Allah (ﷺ) vergezelden in de staat van Ihram (tijdens Hajj). Wanneer ze dichtbij kwamen, liet één van ons haar bovenkleding van haar hoofd over haar gezicht zakken, en als ze voorbij waren, ontblootten we ons gezicht.
[Sunan Abi Dawud 1833]

Laten we nu gaan kijken naar welke uitspraak ook gebruikt wordt, om aan proberen te tonen dat het gezicht en handen niet onder 'awrah valt.

Arabisch: ونقل عبد الملك بن حبيب (ت238هـ) في الواضحة عن الإمام مالك أنه قال : «وتصلي المرأة الحرة في الدرع الخصيف يستر ظهور قدميها في الركوع والسجود، وخمار يستر كتفيها وقصتها ودلاليها، ولا يظهر منها غير دور الوجه والكفين» . كما في النوادر
والزيادات لابن أبي زيد (1/205)

Nederlands: Abd al-Malik bin Habib (student van Malik ibn Anas) overleverde dat Imam Malik zei:
"De vrije vrouw bidt in dik en bedekkende kledij dat de achterkant van haar voeten bedekt tijdens het buigen en neerknielen, en een sluier die haar schouders en haar vorm bedekt, en er verschijnt niets van haar behalve van het gezicht en de handen."
[Al-Anwadir wal-Ziyadat 1/205 van Ibn Abi Zayd al-Qayrawani]

Er wordt overgeleverd van Imam Malik dat de vrouw het gezicht en handen ontbloot binnen het gebed. Dit geldt dus niet voor andere scenario's en daarom is deze uitspraak geen bewijs.

De volgende uitspraak wordt vaak gebruikt. Zo claimen ze dat Imam Malik het zou toestaan dat een jonge vrouw met een non-mahram eet. De man zou dan haar gezicht en handen zien, waardoor dit als bewijs gebruikt wordt dat het gezicht en handen geen 'awrah zijn.

Arabisch: سأل يحيى الإمام مالك: هل تأكل المرأة مع غير ذي محرم منها أو مع غلامها؟ فقال مالك: ليس بذلك بأس إذا كان ذلك على وجه ما يُعرفُ للمرأة أن تأكل معه من الرجال قال: وقد تأكل المرأة مع زوجها ومع غيره ممن يؤاكله".
[2/934 الموطأ للإمام مالك]

Nederlands: Yahya vroeg Imam Malik:
"Eet een vrouw met een persoon die geen mahram van haar is of met haar slaaf?" Malik antwoordde: "Daar is niets mis mee. Een vrouw mag met haar man eten en met iemand anders die mee eet."
[Al-Muwatta 2/934 van Imam Malik]

Volgens zijn mening is het voor een (oude) vrouw geen probleem om met een non-mahram te eten. Haar gezicht en handen zijn dan geen 'awrah, maar voor een jonge vrouw is dat wel zo. 'Ali ibn Al-Jahm (iemand van de Salaf) geeft hier meer uitleg over.

Arabisch: قال علي بن الجهم مفسرا كلام مالك:"يعني العجوز المتجالة، وقد تأكل مع زوجها ومع غيره ممن تواكله، ولا تخلو مع رجل ليس بينه وبينها حرمة"
(الجامع في السنن.ابن أبي زيد ص214)

Nederlands: 'Ali bin al-Jahm zei:
"Met betrekking tot de woorden van Malik over de vrouw die met niet-mahram eet: Het betekent de oude vrouw. En ze mag eten met haar man en met anderen waarmee ze eet, en ze mag niet alleen zijn met een non-mahram man.”
(Al-Jami` fi al-Sunan Ibn Abi Zaid pagina 214)

In de volgende uitspraak zien we terug dat Imam Malik er hard in was dat een man de jonge vrouw niet mag begroeten. Dit is om Fitnah te voorkomen, dus hoe zit het met gezellig eten?!

Arabisch: "قال يحيى:"سئل مالك، هل يسلم على المرأة؟ فقال: أما المتجةال[العجوز]، فلا أكره ذلك، وأما الشابة، فلا أحب ذلك
[الموطأ 3526]

Nederlands: Yahya zei:
"Malik werd gevraagd, kan een man een vrouw groeten? Hij (Malik) antwoordde: "Wat betreft de oude vrouw, haat ik het niet, maar wat betreft de jonge vrouw, houd ik er niet van."
[Al-Muwatta 3526 van Imam Malik]

De volgende uitspraak wordt gebruikt om aan te tonen dat het gezicht en handen geen 'awrah zijn. Zo wordt er geclaimd dat de vrouw haar gezicht en handen aan niet-mahram mannen mag vertonen.

Arabisch: قال ابن القاسم للإمام مالك، وهو يتكلم عن الظهار: « قلت: أرأيت المرأة إذا ظاهر منها زوجها هل يجب عليها أن تمنعه نفسها؟ قال: قال مالك: نعم، تمنعه نفسها قال: ولا يصلح له أن ينظر إلى شعرها ولا إلى صدرها . قال: فقلت لمالك أفينظر إلى وجهها، فقال: نعم، وقد ينظر غيره أيضا إلى وجهها» .
المدونة 2/ 334-335

Nederlands: Ibn Al Qasim vroeg Imam Malik wat een vrouw aan haar man kan laten zien bij het huwen:
"Mag hij haar gezicht zien?" Imam Malik antwoordde, ja, maar kijk niet naar haar haren of haar borst. En anderen mogen haar gezicht dan ook zien (als getuige bij de ceremonie).
[Al-Muduwanah 2/334-335 van Ibn Said Sahnun]

Hier zegt de Imam dat het voor de vrouw toegestaan is om haar gezicht te ontbloten, maar dit geldt alleen voor de situatie van wanneer een man interesse heeft om te huwen. Deze uitspraak wordt vaak uit context gehaald, waardoor dit voor elke situatie lijkt te zijn.

Nu gaan we even kijken naar een klaarblijkelijke uitspraak van Malik ibn Anas (Imam Malik) wat betreft de 'awrah van een vrouw. Zo zullen we zien dat het gezicht wel onder de 'awrah valt.

Arabisch: قلت: أرأيت إذا قال: لها أنت طالق ثلاثًا فجحدها؟ قال: قال مالك: لا تتزين له، ولا يرى لها شعرًا، ولا صدرًا، ولا وجهًا، إن قدرت على ذلك، ولا يأتيها إلا وهي كارهة ولا تطاوعه.
المدونة - (2/95) / كتاب الأيمان بالطلاق

Nederlands: Imam Malik werd gevraagd, wat als een man 3x talaq (scheiding) uitspreekt over zijn vrouw?:
"Zij moet zich dan niet meer voor hem versieren, en hij mag haar haren niet zien, noch haar borst, noch haar gezicht. (omdat hij nu geen mahram meer van haar is)"
[Al-Mudawannah 2/95 van Ibn Said Sahnun]

Wat betreft de handen van een vrouw: deze zijn ook 'awrah binnen de madhab van Imam Malik rahimahullah. In de volgende uitspraak kunnen we dit terugzien.

Arabisch: لقد سُئل الإمام مالك عن الرجُلِ يَشتري الجارية؛ أترَى أن ينظُرَ إلى كفَّيها؟ قال: أرجو أنْ لا يكون به بأسٌ.
[البيان والتحصيل 7/296]

Nederlands: Imam Malik werd gevraagd over een man die een dienstmaagd koopt:
"Kan er naar haar handpalmen gekeken worden? Hij zei: ik hoop dat er niets mis mee is."
[Al-Bayan en Al-Tahseel 7/296]

En het is bekend dat de dienstmaagd geen 'awrah is, maar de Imam antwoordde met een antwoord van wantrouw. Hij antwoordde: "Ik hoop dat er niets mis mee is.", dus hoe kan het hem vrijblijvend worden toegeschreven dat de vrije vrouw's handen geen 'awrah zijn?!

Shafi'i wetschool:

Er is ook sprake van onduidelijkheid omtrent de madhab van Shafi'i, want er wordt geclaimd dat hij van mening is dat het gezicht en handen geen 'awrah is. Laten we zijn uitspraken erbij pakken om hier duidelijkheid in te bieden.

Arabisch: قال الإمام الشافعي : «وعورة الرجل ما دون سرته إلى ركبتيه ، ليس سرته ولا ركبتاه من عورته ، وعلى المرأة أن تغطي في الصلاة كل بدنها ، ما عدا كفها ووجهها» .
[الأم، باب الصلاة 1/ 109]

Nederlands: Imam Shafi'i zei:
"De awrah van een man is datgene wat onder zijn navel tot zijn knieën is. Zijn navel, noch zijn knieën maken deel uit van de 'awrah (dus alleen wat ertussenin valt), en de vrouw moet in het gebed haar hele lichaam bedekken, behalve haar handen en gezicht.”
[Al-Umm, hoofdstuk van het gebed 1/109 van Imam Shafi'i]

Vaak gebruiken mensen deze uitspraak gebruiken om aan te tonen dat het gezicht en handen geen 'awrah zijn, maar dit is incorrect. De uitspraak van Shafi'i heeft betrekking tot wat er bedekt moet worden in het gebed, en niet erbuiten.

De volgende uitspraak wordt als bewijs gebruikt dat de handen en gezicht geen 'awrah zijn. Zo zeggen ze dat de vrouw haar gezicht en handen aan niet-mahram mannen mag vertonen.

Arabisch: ونقل المزني عن الشافعي: «قال : وإذا أراد أن يتزوج المرأة فليس له أن ينظر إليها حاسرة وينظر إلى وجهها وكفيها وهي متغطية بإذنها وبغير إذنها قال الله تعالى {ولا يبدين زينتهن إلا ما ظهر منها} [النور: 31] قال الوجه والكفان »
[مختسر الصفحة 219 باب النكاح]

Nederlands: Al-Muzani (student van Shafi'i) zei dat Imam Shafi'i zei:
"Als een man met een vrouw wilt trouwen, dan heeft hij het recht om naar haar gezicht en handen te kijken, met of zonder haar toestemming. {En zeg de gelovige vrouwen hun blikken neer te slaan en hun kuisheid te bewaken en hun schoonheid niet te tonen dan hetgeen ervan zichtbaar is. (Surah Nur vers 31)}, deze vers heeft betrekking tot het gezicht en de handen."
[Mukhtasar, hoofdstuk van Nikaah pagina 219 van Al-Muzani]

Zoals je kunt zien heeft deze uitspraak betrekking tot een specifieke situatie. De situatie gaat over wanneer een man interesse in een vrouw heeft, en haar wilt zien om te huwen.

Imam Shafi'i gelooft net als Imam Malik ook gewoon dat het gezicht en handen onder 'awrah valt. Laten we naar een duidelijke uitspraak van Imam Shafi'i gaan kijken over wat de 'awrah van de vrouw is bij non-maharim.

Arabisch: قال الإمام الشافعي: وأحب للمشهورة بالجمال أن تطوف وتسعى ليلاً، وإن طافت بالنهار سدلت ثوبها على وجهها أو طافت في ستر
[كتابه الأم ط الوفاء ج3/ص 245]

Nederlands: Imam al-Shafi'i zei:
"Het verdient de voorkeur voor een vrouw om Tawaaf (rondjes om Ka'baa lopen) 's nachts te verrichten. Als ze het overdag wil doen, doet ze het terwijl ze haar gezicht bedekt door een sluier die over haar gezicht hangt."
[Mukhtasar, hoofdstuk van Nikaah pagina 219 van Al-Muzani]

Imam Shafi'i zegt hier dat de vrouw haar gezicht bedekt, zelfs in Hajj. Hoe kan het hem worden toegeschreven dat hij het gezicht van de vrouw niet als 'awrah ziet, terwijl hij zegt dat ze het bedekt?

De Imam wilt zelfs het liefst dat de vrouw 's nachts haar Tawaf verricht, omdat het dan rustiger is. Het is haar aanbevolen om rond die tijd te gaan, zodat er minder kans is dat mannen haar kunnen zien.

Hanbali wetschool:

De wetschool van Ahmad ibn Hanbal is het meest duidelijke wat betreft de bedekking van de vrouw. Er zijn verschillende uitspraken gedaan door de Imam waardoor er geen onduidelijkheid bestaat.

Toch willen sommigen hier meningsverschillen in beweren, maar deze zijn foutief wanneer we de directe uitspraken van de Imam mogen waarnemen.

Arabisch: 18 - أخبرني أحمد بن محمد بن مطر، قال: حدثنا أبو طالب، أنه سمع أبا عبد الله يقول: ظفر المرأة عورة، واذا خرجت فلا يبين منها لا يدها ولا ظفرها ولا خفها، فإن الخف يصف القدم، وأحب إليَّ أن تجعل كفها إلى عند يدها، حتى إذا خرجت يدها لا يبين منها شيء.
كتاب أحكام النسا ص32 من ابو بكر الخلال

Nederlands: Imam Ahmad zei:
"De nagel van de vrouw is een 'awrah, en wanneer ze naar buiten gaat, mag haar hand, vingernagels en voeten niet zichtbaar zijn, want de leren schoenen beschrijven haar voet, en ik houd ervan dat ze haar handen bedekt met lange handschoenen, zodat er niets van haar handen te zien is.
[Ahkaam an-Nisaa pagina 32 athar 18, van Al Khallal]

Alles van de vrouw is 'awrah, zelfs haar gezicht. Wel is er een verschil tussen de jonge en de oude vrouw. De jonge vrouw bedekt haar gezicht, maar de oude vrouw is het niet verplicht.

Arabisch: 9 - أخبرني حرب بن إسماعيل، قال: قيل لأحمد: الرجل يكون في السوق، يبيع ويشتري، فتأتيه المرأة تشتري منه، فيرى كفها ونحو ذلك، فكره ذلك، وقال: كل شيء من المرأة عورة، قيل له: فالوجه؟ قال: إذا كانت شابة تُشتهى فإني كره ذلك، وإن كانت عجوزَا رجوت.

Nederlands: Harb bin Ismail overleverde dat tegen Imam Ahmad werd gezegd:
"Een man is op de markt, verkoopt en koopt, vrouwen kopen van hem, en hij ziet haar hand enzovoorts." waarop Imam Ahmad antwoordde: "Alles van de vrouw is 'awrah", dus werd hem gevraagd: "En het gezicht?" en Imam Ahmad zei: "Als een jonge vrouw is, dan houd ik daar niet van, en als ze een oude vrouw is, dan hoop ik dat daar niets mis mee is."
[Ahkaam an-Nisaa pagina 30 athar 9, van Al Khallal]