Wat is 'awrah van de vrouw?

In Islam zijn regels vastgesteld die aangeven wat een vrouw wel en niet hoeft te bedekken. Dit verschild ook per situatie. Wat bedekt een vrouw bij mannen en vrouwen?

'awrah betekent kortgezegd de delen die bedekt dienen te zijn. Ook wel bekend als de intieme delen van het lichaam.

De 'awrah dient ten alle tijden bedekt te worden. Dit wordt bijvoorbeeld gedaan met wijde kleding waar niet doorheen gekeken kan worden.

Inhoud
  1. Bij vrouwen onderling
  2. Bij mannen
  3. Gezicht en handen, 'awrah?
  4. Zijn de voeten 'awrah?

De 'awrah van vrouwen onderling

Er is een grote misconceptie dat vrouwen onderling slechts tussen de navel en knie dienen te bedekken. Dat is nergens te vinden in de bronnen. De correcte mening is dat vrouwen onderling bedekken zoals wat Allah heeft bevolen.

Wat de moslima bedekt bij vrouwen

De vrouw bedekt over het algemeen haar hele lichaam, maar in enkele gevallen mag ze minder bedekken dan dat. Zo hangt dat af in welke situatie ze zich bevindt.

Bij ongelovige vrouwen

En zeg tegen de gelovige vrouwen dat ze hun blik moeten neerslaan en hun kuisheid moeten bewaken en niet hun schoonheid moeten laten zien, behalve wat er zichtbaar van moet zijn. En ze moeten de sluiers volledig over hun boezem dragen en hun schoonheid niet openlijk tonen, behalve aan ... hun vrouwen ...
[Surah Nur, vers 31]

Tafsir: {hun vrouwen}

Imam Ahmad zei:
"De vrouwen van het boek (Joden en Christenen), mogen het haar van de moslimvrouw niet zien (dus dient het bedekt te worden voor ze). Makhoul (Tabi') en anderen zeiden dit."
[Ahkaam an-Nisaa pagina 38 Athar 35, van Al Khallal]

Hiermee wordt bedoeld dat de ongelovige vrouwen het haar van de moslimvrouw niet mogen zien. En dat het haar daarom bedekt moet worden voor hen. De vers in de Quran refereert naar dat alle moslimvrouwen wel het haar van elkaar mogen zien.

Bij moslimvrouwen

Tafsir: { أو آبائهن أو آباء بعولتهن أو أبنائهن أو أبناء بعولتهن أو إخوانهن أو بني إخوانهن أو بني أخواتهن أو نسائهن } ( ٣١ ) المسلمات يرين منها ما يرى ذو المحرم ، ولا ( ترى ) (٣١٤٨) ذلك من اليهودية ، و( لا ) (٣١٤٩) النصرانية ، ولا المجوسية .

Yahya ibn Sallaam zei:
"Wat betreft de moslimvrouw, zij mag zien wat haar mahram mannen ook mogen zien. Wat betreft de Christenen, Joden of Zoroastriërs; zij mogen dat niet (kijken naar de moslima's haar, gezicht, handen, voeten, hals etc)."
[Tafsir Yahya ibn Sallaam pagina 818]

Als een moslima met andere moslima's is, dan hoeft ze bepaalde delen van de lichaam niet te bedekken. Deze zijn:

  • Het hoofd
  • De voorarmen
  • De handen
  • De voeten
  • Onderkant van de scheen
  • De nek en hals
  • Sleutelbeen (ketting positie)

De 'awrah van de moslimvrouw bij mannen

In Islam is duidelijk aangegeven wat de vrouw bij mannen moet bedekken. Bij mannen gelden twee scenario's, namelijk: de mahram mannen en de niet-mahram mannen.

Zoals de vrouw haar 'awrah dient te bedekken, moet de man ook zijn 'awrah bedekken.

Bij mannen die Mahram zijn

De moslimvrouwen mogen zich tonen aan hun maharim die benoemd zijn in de vers 31 van Surah Nur. Dit zijn de mensen aan wie ze haar schoonheden aan mag vertonen.

En zeg de gelovige vrouwen hun blikken neer te slaan en hun kuisheid te bewaken en hun schoonheid niet te tonen dan hetgeen ervan zichtbaar moet zijn. En zij moeten de sluiers volledig over hun boezems dragen en hun schoonheid niet openlijk tonen behalve voor hun echtgenoten, hun vaders, hun schoonvaders, hun zonen, of de zonen van haar echtgenoot, hun broers en de zonen van hun broers of de zonen van hun zussen of hun (moslim) vrouwen of de slavinnen die hun rechterhanden bezitten of de mannen die geen fysieke begeertes hebben of kleine kinderen die geen besef van de geslachtsdaad hebben.
[Surah Nur vers 31]

Tafsir: Al-Hasan zei:
"Een vrouw zou zich niet moeten sluieren voor haar vader, zoon, zus of broer.

Ibn Abbas radiyAllahu 'anhu zei:
"Ze mogen naar de positie van de oorbellen, ketting, armbanden en enkelbandjes kijken."
[Tafsir Yahya ibn Sallaam pagina 818]

28 - وأخبرني الحسين بن الحسن، قال: حدثنا محمد بن داود، أن أبا عبد الله سُئل عن الرجل ينظر إلى شعر امرأة أبيه، وامرأة ابنه، وأم امرأته؟ فقال: هذا في القرآن {وَلاَ يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ} إلا لكذا، وكذا.
زاد محمد: فرخص أن ينظر إلى شعورهن.
[كتاب أحكام النسا ص35 من ابو بكر الخلال]

Tafsir: Mohammed bin Dawood overleverde:

"Imam Ahmad werd gevraagd over een man die naar het haar van de stiefmoeder, schoondochter en schoonmoeder keek? En hij antwoordde, dit staat in de Koran (en ze laten hun versieringen niet zien), behalve die en die."

Mohammed bin Dawood voegde eraan toe: Zo'n persoon mag naar hun haar kijken.
[Ahkaam an-Nisaa pagina 35 Athar 28, van Al Khallal]

Tafsir van de vers: {of het kind} Arabisch: 76 - أخبرنا زكريا بن يحيى، وأحمد بن محمد بن مطر، أن أبا طالب حدثهم، أنه قال: سألت أبا عبد الله: متى تُغطي المرأة رأسها من الغلام؟ قال: إذا بلغ عشر سنين، ضُرب على الصلاة، وعَقِل، فتغطي رأسها إذا بلغ عشر سنين.
كتاب أحكام النسا ص52 من ابو بكر الخلال

Nederlands: Imam Ahmad zei:
"Een vrouw bedekt haar hoofd voor een jongen wanneer hij tien jaar oud wordt."
[Ahkaam an-Nisaa pagina 52 Athar 76, van Al Khallal]

Bij mannen die geen Mahram zijn

De moslima is bevolen zichzelf te bedekken bij mannen die niet onder mahram vallen. Dit zijn onder andere mannen als neven, schoonbroers, kennissen etc. Allereerst; wat mag vertoond worden aan jonge jongens?

Tafsir van de vers: {of het kind} Arabisch: 76 - أخبرنا زكريا بن يحيى، وأحمد بن محمد بن مطر، أن أبا طالب حدثهم، أنه قال: سألت أبا عبد الله: متى تُغطي المرأة رأسها من الغلام؟ قال: إذا بلغ عشر سنين، ضُرب على الصلاة، وعَقِل، فتغطي رأسها إذا بلغ عشر سنين.
كتاب أحكام النسا ص52 من ابو بكر الخلال

Nederlands: Imam Ahmad zei:
"Een vrouw bedekt haar hoofd voor een jongen wanneer hij tien jaar oud wordt."
[Ahkaam an-Nisaa pagina 52 Athar 76, van Al Khallal]

Sommigen beweren dat er een meningsverschil is over wat de vrouw bij non-mahram mannen dient te bedekken. De madhabs kwamen hierin overeen met elkaar en hadden geen meningsverschil. De meningsverschil is tussen de latere geleerden.

Wat is er overgeleverd met betrekking tot de vrouw's 'awrah wanneer zij naar buiten gaat? Laten we gaan kijken naar wat de Profeet (ﷺ) zei, want dit heeft voorrang op elke wetschool.

De Profeet (ﷺ) zei:
"De vrouw is 'awrah, dus als ze naar buiten gaat, probeert de Shaitan haar te verleiden."
(Sunan Tirmidhi 1173, geclassificeerd als Hasan Gharib door Imam Tirmidhi)

Uit deze Hadith zien we dat de gehele vrouw 'awrah is. Shaytan weet namelijk over de zwakte die mannen hebben bij vrouwen.

De Profeet (ﷺ) zei:
"Ik heb na mij geen enkele Fitnah achtergelaten die schadelijker is voor mannen dan het kwaad dat mannen wordt aangedaan door vrouwen."
(Sahih Muslim 2740)

Ook een van de zeven Fuqaha van Medina, genaamd Abu Bakr ibn Abdul Rahman, sprak over deze kwestie. Hij complimenteert zo meteen de Hadith en gelooft dat de gehele vrouw 'awrah is.

Arabisch: أخبرنا محمد بن الحسن بن هارون، قال: حدثنا محمد بن الصباح، قال: حدثنا عبد الله بن رجاء، عن ابن عجلان، عن سمي، عن أبي بكر بن عبد الرحمن، قال: كل شيء من المرأة عورة حتى ظفرها
كتاب أحكام النسا ص33 من ابو بكر الخلال

Nederlands: Abu Bakr ibn Abd al-Rahman (student van Abu Hurayrah) zei:
"Alles van de vrouw is 'awrah, tot aan haar nagel."
[Ahkaam an-Nisaa pagina 33 Athar 23, van Al Khallal]

Verschillen de madhabs van mening over 'awrah van de vrouw?

De madhabs zijn het met elkaar eens over wat de 'awrah van de vrouw is. Ze geloven unaniem dat dit haar hele lichaam betreft, inclusief haar handen en gezicht.

De latere geleerden verschillen wel over deze kwestie, maar de oprichters van de wetscholen (Imam Malik, Imam Shafi'i en Imam Ahmad) verschillen hier niet in.

Maliki wetschool:

Er wordt geloofd dat de Maliki madhab van mening is dat de handen en gezicht niet onder 'awrah vallen. Helaas klopt dit niet en is dit een misverstand, omdat de oprichter (Imam Malik) dit juist tegensprak.

De latere Maliki's verschilden in mening over de 'awrah en daarom wordt er onterecht gedacht dat dit afkomstig is van de madhab.

Laten we gaan kijken welke argumenten er gebruikt worden om aan te duiden dat het gezicht en handen niet onder 'awrah vallen.

Argument 1:

Arabisch: قال ابن القاسم: أن مالكا كان يوسع للمرأة أن تسدل رداءها من فوق رأسها على وجهها إذا أرادت سترا فان كانت لا تريد سترا فلا تسدل
[المدونة باب الحج 2/461]

Nederlands: Ibn Al-Qasim zei:
“Malik stond de vrouw toe om haar gewaad van boven haar hoofd over haar gezicht te laten zakken als ze een bedekking wilde, en wanneer ze haar gezicht wilde ontbloten, dat ze haar sluier niet over haar gezicht hoefte te laten zakken.”
[Al-Muduwanah, hoofdstuk van Hajj 2/461 van Ibn Said Sahnun]

Weerlegging:

Wanneer de context ontbreekt zal dit tot incorrecte conclusies leiden. Zo wordt er geconcludeerd dat Imam Malik er niet streng in zou zijn geweest dat de vrouw haar gezicht ontbloot.

De uitspraak van Imam Malik betrefde de situatie van Hajj. Het is verboden om een vastgebonden sluier te dragen in Hajj. Daarom droegen de Sahabiyat geen vastgebonden Niqab, maar hadden zij een sluier op hun hoofd, die ze vervolgens lieten zakken wanneer ze dat wilden.

De Profeet (ﷺ) zei:
"Een Muhrima (een vrouw in de staat Ihram) mag geen Niqab, noch handschoenen dragen."
[Sahih al-Bukhari 1838]

'Aisha radiyAllahu 'anha zou haar gezichtssluier laten zakken wanneer mannen in zicht kwamen, en wanneer ze weggingen hief ze haar gezichtssluier weer op.

'Aisha radiyAllahu 'anha zei:
Ruiters zouden ons passeren toen we de Boodschapper van Allah (ﷺ) vergezelden in de staat van Ihram. Wanneer ze dichtbij kwamen, liet één van ons haar bovenkleding van haar hoofd over haar gezicht zakken, en als ze voorbij waren, ontblootten we ons gezicht.
[Sunan Abi Dawud 1833]

Argument 2:

Arabisch: ونقل عبد الملك بن حبيب (ت238هـ) في الواضحة عن الإمام مالك أنه قال : «وتصلي المرأة الحرة في الدرع الخصيف يستر ظهور قدميها في الركوع والسجود، وخمار يستر كتفيها وقصتها ودلاليها، ولا يظهر منها غير دور الوجه والكفين» . كما في النوادر
والزيادات لابن أبي زيد (1/205)

Nederlands: Imam Malik zei:
"De vrije vrouw bidt in dik en bedekkende kledij dat de achterkant van haar voeten bedekt tijdens het buigen en neerknielen. Ook een sluier die haar schouders en haar vorm bedekt. Er dient niets van haar te verschijnen behalve haar gezicht en handen."
[Al-Anwadir wal-Ziyadat 1/205 van Ibn Abi Zayd al-Qayrawani]

Weerlegging:

Er wordt overgeleverd van Imam Malik dat de vrouw het gezicht en handen ontbloot binnen het gebed. Dit geldt dus niet voor andere scenario's, daarom is deze uitspraak geen bewijs.

Argument 3:

De volgende uitspraak wordt vaak gebruikt. Zo beweren sommigen dat Imam Malik het zou toestaan dat een jonge vrouw met een non-mahram mag eten. De man zou dan haar gezicht en handen mogen zien, waardoor dit als bewijs gebruikt wordt dat het gezicht en handen geen 'awrah zijn.

Arabisch: سأل يحيى الإمام مالك: هل تأكل المرأة مع غير ذي محرم منها أو مع غلامها؟ فقال مالك: ليس بذلك بأس إذا كان ذلك على وجه ما يُعرفُ للمرأة أن تأكل معه من الرجال قال: وقد تأكل المرأة مع زوجها ومع غيره ممن يؤاكله".
[2/934 الموطأ للإمام مالك]

Nederlands: Yahya vroeg Imam Malik:
"Eet een vrouw met een persoon die geen mahram van haar is of met haar slaaf?" Malik antwoordde: "Daar is niets mis mee. Een vrouw mag met haar man eten en met iemand anders die mee eet."
[Al-Muwatta 2/934 van Imam Malik]

Weerlegging:

Volgens Imam Malik's mening is het voor een (oude) vrouw geen probleem om met een non-mahram te eten. Dat komt omdat het gezicht en handen van de oude vrouw bij non-mahram mannen niet onder 'awrah vallen. 'Ali ibn Al-Jahm (geleerde van de Salaf Saliheen) geeft hier meer uitleg over.

Arabisch: قال علي بن الجهم مفسرا كلام مالك:"يعني العجوز المتجالة، وقد تأكل مع زوجها ومع غيره ممن تواكله، ولا تخلو مع رجل ليس بينه وبينها حرمة"
(الجامع في السنن.ابن أبي زيد ص214)

Nederlands: 'Ali bin al-Jahm zei:
"Met betrekking tot de woorden van Malik over de vrouw die met niet-mahram eet: Het betekent de oude vrouw. En ze mag eten met haar man en met anderen waarmee ze eet, en ze mag niet alleen zijn met een non-mahram man.”
(Al-Jami` fi al-Sunan Ibn Abi Zaid pagina 214)

In de volgende uitspraak zien we terug dat Imam Malik het afraadt dat de man een jonge vrouw begroet. Dit is om Fitnah te voorkomen, dus hoe kan het hem worden toegeschreven dat hij de jonge vrouw toestaat met een non-mahram te laten eten?!

Arabisch: "قال يحيى:"سئل مالك، هل يسلم على المرأة؟ فقال: أما المتجةال[العجوز]، فلا أكره ذلك، وأما الشابة، فلا أحب ذلك
[الموطأ 3526]

Nederlands: Yahya zei:
"Malik werd gevraagd, kan een man een vrouw groeten? Hij (Malik) antwoordde: "Wat betreft de oude vrouw, haat ik het niet, maar wat betreft de jonge vrouw, houd ik er niet van."
[Al-Muwatta 3526 van Imam Malik]

Argument 4:

De volgende uitspraak wordt gebruikt om aan te tonen dat het gezicht en handen geen 'awrah zijn. Zo wordt er geclaimd dat de vrouw haar gezicht en handen aan niet-mahram mannen mag vertonen.

Arabisch: قال ابن القاسم للإمام مالك، وهو يتكلم عن الظهار: « قلت: أرأيت المرأة إذا ظاهر منها زوجها هل يجب عليها أن تمنعه نفسها؟ قال: قال مالك: نعم، تمنعه نفسها قال: ولا يصلح له أن ينظر إلى شعرها ولا إلى صدرها . قال: فقلت لمالك أفينظر إلى وجهها، فقال: نعم، وقد ينظر غيره أيضا إلى وجهها» .
المدونة 2/ 334-335

Nederlands: Ibn Al Qasim vroeg Imam Malik wat een vrouw aan haar man kan laten zien bij het huwen:
"Mag hij haar gezicht zien?" Imam Malik antwoordde, ja, maar kijk niet naar haar haren of haar borst. En anderen mogen haar gezicht dan ook zien (als getuige bij de ceremonie).
[Al-Muduwanah 2/334-335 van Ibn Said Sahnun]

Weerlegging:

Deze uitspraak wordt vaak uit context gehaald, waardoor dit voor elke situatie lijkt te zijn. Hier zegt de Imam dat het voor de vrouw toegestaan is om haar gezicht te ontbloten, maar dit geldt alleen in de context van het huwen.

Mening van Imam Malik:

Laten we kijken naar een duidelijke uitspraak van Malik ibn Anas (Imam Malik) wat betreft de 'awrah van een vrouw. Zo zullen we zien dat het gezicht wel onder de 'awrah valt.

Arabisch: قلت: أرأيت إذا قال: لها أنت طالق ثلاثًا فجحدها؟ قال: قال مالك: لا تتزين له، ولا يرى لها شعرًا، ولا صدرًا، ولا وجهًا، إن قدرت على ذلك، ولا يأتيها إلا وهي كارهة ولا تطاوعه.
المدونة - (2/95) / كتاب الأيمان بالطلاق

Nederlands: Imam Malik werd gevraagd, wat als een man 3x talaq (scheiding) uitspreekt over zijn vrouw?:
"Zij moet zich dan niet meer voor hem versieren, noch mag hij haar haren zien, noch haar borst, noch haar gezicht (omdat hij nu geen mahram meer van haar is)."
[Al-Mudawannah 2/95 van Ibn Said Sahnun]

Wat betreft de handen van een vrouw: deze zijn ook 'awrah binnen de madhab van Imam Malik rahimahullah. In de volgende uitspraak kunnen we dit terugzien.

Arabisch: لقد سُئل الإمام مالك عن الرجُلِ يَشتري الجارية؛ أترَى أن ينظُرَ إلى كفَّيها؟ قال: أرجو أنْ لا يكون به بأسٌ.
[البيان والتحصيل 7/296]

Nederlands: Imam Malik werd gevraagd over een man die een dienstmaagd koopt:
"Kan er naar haar handpalmen gekeken worden? Hij zei: ik hoop dat er niets mis mee is."
[Al-Bayan wa Al-Tahseel 7/296]

En het is bekend dat de dienstmaagd geen 'awrah is, maar de Imam antwoordde met een antwoord van wantrouw. Hij antwoordde: "Ik hoop dat er niets mis mee is.", dus hoe kan het hem vrijblijvend worden toegeschreven dat de vrije vrouw's handen geen 'awrah zijn?!

Shafi'i wetschool:

Er is ook sprake van onduidelijkheid ontstaan over de madhab van Imam Shafi'i, omdat er wordt beweerd dat hij van mening is dat het gezicht en handen niet onder 'awrah vallen.

Argument 1:

Arabisch: قال الإمام الشافعي : «وعورة الرجل ما دون سرته إلى ركبتيه ، ليس سرته ولا ركبتاه من عورته ، وعلى المرأة أن تغطي في الصلاة كل بدنها ، ما عدا كفها ووجهها» .
[الأم، باب الصلاة 1/ 109]

Nederlands: Imam Shafi'i zei:
"De awrah van een man is datgene wat onder zijn navel tot zijn knieën is. Zijn navel, noch zijn knieën maken deel uit van de 'awrah (dus alleen wat ertussenin valt), en de vrouw moet in het gebed haar hele lichaam bedekken, behalve haar handen en gezicht.”
[Al-Umm, hoofdstuk van het gebed 1/109 van Imam Shafi'i]

Weerlegging:

Deze uitspraak van Imam Shafi'i wordt vaak uit context gehaald. Sommigen gebruiken deze uitspraak om te beweren dat het gezicht en handen geen 'awrah zijn, maar dit is incorrect.

De uitspraak van Imam Shafi'i heeft betrekking tot wat er bedekt moet worden in het gebed, dus niet erbuiten. Hierdoor kan deze uitspraak niet gebruikt worden om te beweren dat de handen en gezicht ontbloot mogen worden.

Argument 2:

Arabisch: ونقل المزني عن الشافعي: «قال : وإذا أراد أن يتزوج المرأة فليس له أن ينظر إليها حاسرة وينظر إلى وجهها وكفيها وهي متغطية بإذنها وبغير إذنها قال الله تعالى {ولا يبدين زينتهن إلا ما ظهر منها} [النور: 31] قال الوجه والكفان »
[مختسر الصفحة 219 باب النكاح]

Nederlands: Al-Muzani (student van Shafi'i) zei dat Imam Shafi'i zei:
"Als een man met een vrouw wilt trouwen, dan heeft hij het recht om naar haar gezicht en handen te kijken, met of zonder haar toestemming. {En zeg de gelovige vrouwen hun blikken neer te slaan en hun kuisheid te bewaken en hun schoonheid niet te tonen dan hetgeen ervan zichtbaar is. (Surah Nur vers 31)}, dit vers heeft betrekking tot het gezicht en de handen."
[Mukhtasar, hoofdstuk van Nikaah pagina 219 van Al-Muzani]

Weerlegging:

Zoals je kunt zien heeft deze uitspraak betrekking tot een specifieke situatie. De situatie betreft over de man die geïnteresseerd is in een vrouw en haar ten huwelijk wilt vragen.

Mening van Imam Shafi'i:

Imam Shafi'i gelooft zoals Imam Malik ook dat het gezicht en de handen onder 'awrah vallen. Laten we naar een duidelijke uitspraak van Imam Shafi'i gaan kijken over wat de 'awrah van de vrouw bij non-maharim is.

Arabisch: قال الإمام الشافعي: وأحب للمشهورة بالجمال أن تطوف وتسعى ليلاً، وإن طافت بالنهار سدلت ثوبها على وجهها أو طافت في ستر
[كتابه الأم ط الوفاء ج3/ص 245]

Nederlands: Imam al-Shafi'i zei:
"Het verdient de voorkeur voor een vrouw om Tawaaf (rondjes om Ka'baa lopen) 's nachts te verrichten. Als ze het overdag wil doen, doet ze het terwijl ze haar gezicht met een sluier bedekt die over haar gezicht hangt."
[Al-Umm volume 3 pagina 245 van Imam Shafi'i]

Imam Shafi'i zegt hier dat de vrouw haar gezicht bedekt, zelfs in Hajj. Hoe kan het hem worden toegeschreven dat hij het gezicht van de vrouw niet als 'awrah ziet, terwijl hij zegt dat ze het bedekt?

De Imam wilt zelfs het liefst dat de vrouw 's nachts haar Tawaf verricht, omdat het dan rustiger is. Het is haar aanbevolen om rond die tijd te gaan, zodat er minder kans is dat mannen haar kunnen zien.

Hanbali wetschool:

De wetschool van Ahmad ibn Hanbal is het meest duidelijke wat betreft de bedekking van de vrouw. Er zijn verschillende uitspraken gedaan door de Imam waardoor er geen onduidelijkheid kan bestaan.

Toch willen sommigen hier meningsverschillen in beweren, maar deze zijn foutief wanneer we de directe uitspraken van de Imam mogen waarnemen.

Mening van Imam Ahmad:

Arabisch: 18 - أخبرني أحمد بن محمد بن مطر، قال: حدثنا أبو طالب، أنه سمع أبا عبد الله يقول: ظفر المرأة عورة، واذا خرجت فلا يبين منها لا يدها ولا ظفرها ولا خفها، فإن الخف يصف القدم، وأحب إليَّ أن تجعل كفها إلى عند يدها، حتى إذا خرجت يدها لا يبين منها شيء.
كتاب أحكام النسا ص32 من ابو بكر الخلال

Nederlands: Imam Ahmad zei:
"De nagel van de vrouw is 'awrah, en wanneer ze naar buiten gaat, mag haar hand, vingernagels en voeten niet zichtbaar zijn. De leren schoenen (khoeffayn) beschrijven de voet (dus ze dient dit te vermijden), en ik houd ervan dat ze haar handen bedekt met lange handschoenen, zodat er niets van haar handen te zien is.
[Ahkaam an-Nisaa pagina 32 Athar 18, van Al Khallal]

Alles van de vrouw is 'awrah, zelfs haar gezicht. Wel is er een verschil tussen de jonge en de oude vrouw. De jonge vrouw bedekt haar gezicht, maar de oude vrouw is dit niet verplicht.

Arabisch: 9 - أخبرني حرب بن إسماعيل، قال: قيل لأحمد: الرجل يكون في السوق، يبيع ويشتري، فتأتيه المرأة تشتري منه، فيرى كفها ونحو ذلك، فكره ذلك، وقال: كل شيء من المرأة عورة، قيل له: فالوجه؟ قال: إذا كانت شابة تُشتهى فإني كره ذلك، وإن كانت عجوزَا رجوت.

Nederlands: Harb bin Ismail overleverde dat tegen Imam Ahmad werd gezegd:
"Een man is op de markt, verkoopt en koopt. Vrouwen kopen van hem en hij ziet haar hand enzovoorts." waarop Imam Ahmad antwoordde: "Alles van de vrouw is 'awrah", dus werd hem gevraagd: "En het gezicht?" en Imam Ahmad zei: "Als ze een jonge vrouw is, dan houd ik daar niet van, en als ze een oude vrouw is, dan hoop ik dat daar niets mis mee is."
[Ahkaam an-Nisaa pagina 30 Athar 9, van Al Khallal]

Zijn de voeten 'awrah?

Dit is een kwestie waar hedendaagse geleerden in mening verschillen. De madhabs hebben het gelukkig genoeg verduidelijkt. Imam Malik, Imam Shafi'i en Imam Ahmad zijn van mening dat de voeten onder 'awrah vallen.

Er zijn verschillende situaties waarbij de voeten onder 'awrah vallen. Dit is bijvoorbeeld tijdens het gebed en in bijzijn van non-mahram mannen.

In andere situaties zijn de voeten geen 'awrah. Denk bijvoorbeeld aan situaties als de moslimvrouw die bij haar mahrams is of wanneer zij bij andere moslimvrouwen is.

We schreven een uitgebreid artikel over of de voeten onder 'awrah vallen. Daar zie je de bronnen en de volledigheid van deze kwestie.

Abu Athari schrijft over basisprincipes binnen de Islam. Hij zet zijn kritische en goed onderzochte wijze in om de correcte kennis te verspreiden.

Heb je vragen over de Islam?

Zit je met vragen waar je graag een antwoord op wilt krijgen? Stel jouw algemene of specifieke vraag over de Islam. We staan voor je klaar en geven je binnen 48 uur antwoord.

Vraag stellen