Zijn de voeten 'awrah voor vrouwen?

De vrome voorgangers en de madhabs van islam maakten duidelijk of de voeten wel of niet onder awrah vallen. De meerderheid van de madhabs concludeerden dat de voeten in specifieke gevallen onder awrah vallen. In andere situaties valt dit niet onder awrah. De verschillende situaties bepalen dus of de voeten wel of niet onder awrah vallen.

Er zijn verschillende situaties waarbij de voeten onder awrah vallen. Dit is bijvoorbeeld het geval in het gebed en bij non-mahram mensen.

Een non-mahram (of niet-mahram) is iedereen waar je volgens de islam mee kunt trouwen. Denk aan vreemdelingen buiten je familie of in je familie (zoons van je tantes, echtgenoot van tantes, schoonbroers etc).

Er zijn ook situaties waarbij de voeten niet onder awrah vallen. Dit is wanneer je bij mahram mensen of bij bepaalde vrouwen bent. Mahrams zijn zij waar je volgens de islam niet mee kunt trouwen (opa, vader, broer, zoons van broer of zus, eigen zoons etc).

Inhoud
  1. In het gebed
  2. Bij non-mahram mannen
  3. Bij mahram mannen
  4. Bij vrouwen

Vallen de voeten onder awrah in het gebed?

Er zijn sommigen die geloven dat de voeten niet bedekt hoeven te worden in het gebed. Die nemen dat van de Hanafi madhab. De meerderheid van de geleerden en wetscholen zijn het erover eens dat de voeten bedekt dienen te worden.

De voeten van een moslima dienen bedekt te worden in het gebed. Dat is de mening van Imam Malik, Imam Shafi'i en Imam Ahmad. Ze worden bedekt met een lange jurk, schoenen of dikke sokken (om de vorm niet bloot te stellen).

Maliki madhab

Arabisch: ونقل عبد الملك بن حبيب (ت238هـ) في الواضحة عن الإمام مالك أنه قال : «وتصلي المرأة الحرة في الدرع الخصيف يستر ظهور قدميها في الركوع والسجود، وخمار يستر كتفيها وقصتها ودلاليها، ولا يظهر منها غير دور الوجه والكفين» . كما في النوادر
والزيادات لابن أبي زيد (1/205)

Nederlands: Imam Malik zei:
"De vrije vrouw bidt in dik en bedekkende kledij dat de achterkant van haar voeten bedekt tijdens het buigen en neerknielen, en een Khimar (hoofddoek) die haar schouders en haar vorm bedekt, en er verschijnt niets van haar behalve van het gezicht en de handen."
[Al-Anwadir wal-Ziyadat 1/205 van Ibn Abi Zayd al-Qayrawani]

Shafi'i madhab

Arabisch: وكل المرأة عورة إلا كفيها ووجهها وظهر قدميها عورة
[الأم، باب الصلاة 1/ 109]

Nederlands: Imam Shafi'i zei:
"De gehele vrouw is awrah (in het gebed), behalve het gezicht en de handen. De zolen van haar voeten zijn (ook) awrah."
[Al-Umm, hoofdstuk van het gebed 1/109 van Imam Shafi'i]

Hanbali madhab

Arabisch: وفي مسائل ابن هانيء: سألته – أي أحمد – عن المرأة في كم ثوب تصلي؟ قال: أقله درع وخمار وتغطي رجليها , ويكون درعا سابغا يغطي رجليها.
[(بن هانئ في مسائله (رقم 286]

Nederlands: Imam Ahmad zei:
"De vrouw bidt in een Khimar en lange jurk. De jurk moet lang genoeg zijn om de voeten te bedekken."
[Masail ibn Hani 286]

De voeten dus bedekt te worden als de moslima gaat bidden. De moslima die dit tijdens het gebed blootstelt, zal volgens de correcte mening haar gebed moeten herhalen. Dit is niet zo wanneer het perongeluk gebeurde. In dat geval dient het zo snel mogelijk bedekt te worden.

Bij non-mahram mannen

Bedekt de moslim vrouw haar voeten in het bijzijn van niet-mahram mannen? De meerderheid van de madhabs geloven van wel, en dat is de correcte mening hierin.

De mening dat de voeten geen awrah zijn in bijzijn van non-mahram mannen, is de mening van de Hanafi madhab.

De mening van Imam Malik, Imam Shafi'i en Imam Ahmad, is dat de vrouw in het bijzijn van non-mahram mannen geheel awrah is. Dat betekent dus ook dat de voeten bedekt dienen te worden.

Arabisch: أخبرنا محمد بن الحسن بن هارون، قال: حدثنا محمد بن الصباح، قال: حدثنا عبد الله بن رجاء، عن ابن عجلان، عن سمي، عن أبي بكر بن عبد الرحمن، قال: كل شيء من المرأة عورة حتى ظفرها
كتاب أحكام النسا ص33 من ابو بكر الخلال

Nederlands: Abu Bakr ibn Abd al-Rahman (student van Abu Hurayrah) zei:
"Alles van de vrouw is 'awrah, tot aan haar nagel."
[Ahkaam an-Nisaa pagina 33 athar 23, van Al Khallal]

De Hadith die wordt gebruikt om aan te duiden dat de voeten onder awrah vallen, is de Hadith in Sunan Tirmidhi. Umm Salamah (vrouw van de Profeet (ﷺ)) vroeg over de bedekking van de voeten als ze buiten is.

De Profeet (ﷺ) zei:
"Degene die zijn kledingstuk uit trots laat slepen, Allah zal niet naar hem kijken op de Dag der Opstanding."
Umm Salamah vroeg: "Wat moeten vrouwen doen met hun zomen? Hij zei: "Ze zouden het een handspan moeten laten zakken." Ze zei: Maar dan zullen de voeten te zien zijn. De Profeet (ﷺ) zei: "Laat het dan een el (44 centimeter) zakken, maar niet meer dan dat."
[Sunan al-Tirmidhi 1731 (Hasan Sahih)]

En dan komt de vraag: "Wat als mijn abaya vies wordt door de grond buiten?". Dat is ook precies waar de Profeet over werd gevraagd. Zijn antwoord:

Umm Salamah (de vrouw van de Profeet (vrede zij met hem)) overleverde:
Ik zei tegen de Profeet (ﷺ): "Ik ben een vrouw wiens kleding over de grond sleept, en ik kan door een vuile plaats lopen." De Boodschapper van Allah (vrede zij met hem) zei daarop: "Dat wat erna komt, zuivert het."
[Sunan al-Tirmidhi 143 (Hasan)]

De Abaya wordt dus gezuiverd door wat erna komt. Men hoeft dus geen zorgen te maken dat de Abaya vies wordt als het over de grond wordt geslepen. Als er duidelijke onzuiverheid op verschijnt, dan dient dat wel verwijdert te worden.

Bij mahram mannen

De moslim vrouw hoeft haar voeten niet te bedekken als ze zich bij mannen bevindt die haar mahram zijn. Ze is dit toegestaan vanwege de vers uit Surah Nur.

En zeg de gelovige vrouwen hun blikken neer te slaan en hun kuisheid te bewaken en hun schoonheid niet te tonen dan hetgeen ervan zichtbaar moet zijn. En zij moeten de sluiers volledig over hun boezems dragen en hun schoonheid niet openlijk tonen behalve voor hun echtgenoten, hun vaders, hun schoonvaders, hun zonen, de zonen van hun echtgenoot, hun broers, de zonen van hun broers of de zonen van hun zussen...
[Surah Nur vers 31]

Bij vrouwen

Voor moslima's is het bij bepaalde vrouwen toegestaan hun voeten te ontbloten. Zo mag ze dit ontbloten bij moslimvrouwen, maar niet bij ongelovige vrouwen.

En zeg tegen de gelovige vrouwen dat ze hun blik moeten neerslaan en hun kuisheid moeten bewaken en niet hun schoonheid moeten laten zien, behalve wat er zichtbaar van moet zijn. En ze moeten de sluiers volledig over hun boezem dragen en hun schoonheid niet openlijk tonen, behalve aan: ... hun vrouwen ...
[Surah Nur, vers 31]

Tafsir: { أو آبائهن أو آباء بعولتهن أو أبنائهن أو أبناء بعولتهن أو إخوانهن أو بني إخوانهن أو بني أخواتهن أو نسائهن } ( ٣١ ) المسلمات يرين منها ما يرى ذو المحرم ، ولا ( ترى ) (٣١٤٨) ذلك من اليهودية ، و( لا ) (٣١٤٩) النصرانية ، ولا المجوسية .

Yahya ibn Sallaam zei:
"Wat betreft de moslimvrouw, zij mag zien wat haar mahram mannen ook mogen zien. Wat betreft de Christenen, Joden of Zoroastriërs; zij mogen dat niet (kijken naar de moslima's haar, gezicht, handen, voeten, hals etc)."
[Tafsir Yahya ibn Sallaam pagina 818]

Abu Athari schrijft over basisprincipes binnen de Islam. Hij zet zijn kritische en goed onderzochte wijze in om de correcte kennis te verspreiden.

Heb je vragen over de Islam?

Zit je met vragen waar je graag een antwoord op wilt krijgen? Stel jouw algemene of specifieke vraag over de Islam. We staan voor je klaar en geven je binnen 48 uur antwoord.

Vraag stellen