Het oordeel van Nike

Velen zijn op de hoogte van de meest bekende kledingmerk van de wereld. Overal komen we deze merk wel tegen. Of het nou op tv is, atleten die het dragen, of winkels die er vol mee zitten.

Dus mag een moslim deze merk dragen? En is het haram? Op internet vind je veel antwoorden hierover, maar in dit artikel krijg je er alles over te weten, zodat er geen onduidelijkheid meer is.

Inhoud
  1. Is Nike haram?
  2. Oorsprong van Nike

Is Nike haram?

Doordat de merk oorspronkelijk van een valse god afstamt, is het haram om dit te dragen. Een moslim dient afgoden te verwerpen, en niet zichzelf mee te decoreren. Tegenwoordig is de betekenis van Nike niet bekend bij mensen.

Een persoon dient het na ervan op de hoogte te zijn, niet meer te dragen. Het is namelijk niet van Kufr bi Taghut (verwerpen van afgoden) om een afgod te dragen. Het is een daad van grote Shirk om een afgod te dragen. Dit is niet iets wat een moslim zou doen, of zou overwegen.

Imam Shafi'ī zei:
"Er zijn een aantal tekenen waarbij je kunt zien dat iemand afgoden verwerpt: haten op de tong, ongeloof vertonen in de afgod en het verwijderen ervan wanneer dit mogelijk is."
[Kitab al-Umm van Imām Shāfi’ī]

Iedereen die ongelovig is in afgoden, en in Allah gelooft, heeft een sterk houvast gegrepen dat nooit zal afbreken. En Allah is de Alhorende, de Alwetende.
(2:256 Koran)

Oorsprong van Nike

Velen zijn niet op de hoogte van wat de merk inhoudt en waar de naam vandaan komt. De oprichters van de merk Nike zeiden in een interview dat de merknaam van de griekse godin Nike afstamd. Ze bewonderden over waar de godin voor staat: overwinning.

Wanneer we de oorsprong van Nike dan mogen zien, dan is het niet meer dan logisch om deze merk te verwerpen. Welke moslim wil nou met een shirt lopen die Allah beledigt? Een afgod is daadwerkelijk een belediging naar Allah. Niemand heeft het recht aanbeden te worden behalve Allah.

Imam Shafi'ī zei:
"Er zijn een aantal tekenen waarbij je kunt zien dat iemand afgoden verwerpt: haten op de tong, ongeloof vertonen in de afgod en het verwijderen ervan wanneer dit mogelijk is."
[Kitab al-Umm van Imām Shāfi’ī]

Iedereen die ongelovig is in afgoden, en in Allah gelooft, heeft een sterk houvast gegrepen dat nooit zal afbreken. En Allah is de Alhorende, de Alwetende.
(2:256 Koran)

Abu Athari schrijft over basisprincipes binnen de Islam. Hij zet zijn kritische en goed onderzochte wijze in om kennis van de eerste drie moslim generaties te verspreiden.