In de Islam is mondhygiëne belangrijk en krijgt dit nogal veel aandacht. Tijdens het vasten weerhoudt de moslim het om enige tandpasta, oliën of water door te slikken.
Het is hierdoor belangrijk om te weten of het poetsen van de tanden het vasten niet verbreekt. Ben je dan bezig met het poetsen en slik je perongeluk wat tandpasta door, dan kan dat voor paniek zorgen.
Aangeraden is dat de moslim tandpasta of oliën vermijd tijdens het poetsen van de tanden. Dit om te voorkomen dat hij of zij dit doorslikt.
Om helemaal veilig te zitten, is het aangeraden om een bevochtigde tandenborstel of siwak (speciaal stokje om de tanden mee te poetsen) te gebruiken tijdens het poetsen. Het gebruik van de siwak of tandenborstel is mogelijk tijdens het vasten.
Kun je tandpasta of oliën gewoonweg niet vermijden omdat dit een sterk onderdeel van je routine is geworden, dan kun je dit uiteraard gebruiken na het vasten 's avonds te verbreken.
De verschillende madhahib spraken zich uit over het gebruik van de siwak tijdens het vasten. Zij waren het erover eens dat het gebruik hiervan mogelijk is.
قال إسحاق بن منصور: قُلْتُ: السّواكُ بالرطبِ واليَّابسِ أول النهارِ وآخره؟
قال: أمَّا الرطبُ فأكرهه، ولا يعجبني آخر النهار.
"مسائل الكوسج" (٧٠٢).
"مسائل ابن هانئ" (٦٤٣) - رأيت أبا عبد الله يستاك وهو صائم في العصر.
Imam Ahmad zei:
"Wat betreft de natte of droge siwak aan het begin en einde van de dag: Ik heb een hekel aan het gebruik de natte siwak (tijdens vasten), en ik houd er niet van om de siwak aan het einde van de middag te gebruiken."
(Masail Ibn Haani 634: Ik (Ibn Haani) zag Imam Ahmad de siwak zag gebruiken tijdens 'Asr tijd)
[Masail Kawsaj 702]
(قَالَ الشَّافِعِيُّ): وَلَا أَكْرَهُ فِي الصَّوْمِ السِّوَاكَ بِالْعُودِ الرَّطْبِ وَغَيْرِهِ وَأَكْرَهُهُ بِالْعَشِيِّ لِمَا أُحِبُّ مِنْ خُلُوفِ فَمِ الصَّائِمِ.
ص155 - مختصر المزني
Imam Shafi'i zei:
"Ik heb geen hekel aan het gebruik van de siwak (nat of droog) tijdens het vasten. Wel heb ik er een hekel aan als dit slechts in de avond wordt gebruikt, want ik heb het liever dat de vastende persoon dit gebruikt tijdens het vasten."
[Mukhtasar al-Muzani 155]
قُلْتُ: مَا قَوْلُ مَالِكٍ فِي السِّوَاكِ أَوَّلَ النَّهَارِ وَفِي آخِرِهِ؟
قَالَ قَالَ
مَالِكٌ: لَا بَأْسَ بِهِ فِي أَوَّلِ النَّهَارِ وَفِي آخِرِهِ قُلْتُ: أَرَأَيْتَ الرَّجُلَ يَسْتَاكُ بِالسِّوَاكِ الرَّطْبِ أَوْ غَيْرِ الرَّطْبِ يَبُلُّهُ بِالْمَاءِ؟ فَقَالَ قَالَ مَالِكٌ: أَكْرَهُ الرَّطْبَ، فَأَمَّا غَيْرُ الرَّطْبِ فَلَا بَأْسَ بِهِ وَإِنْ بَلَّهُ بِالْمَاءِ، قَالَ قَالَ مَالِكٌ: لَا أَرَى بَأْسًا بِأَنْ يَسْتَاكَ الصَّائِمُ فِي أَيْ سَاعَةٍ شَاءَ مِنْ سَاعَاتِ النَّهَارِ، إلَّا أَنَّهُ لَا يَسْتَاكُ بِالْعُودِ الْأَخْضَرِ. ابْنُ وَهْبٍ عَنْ سُفْيَانَ الثَّوْرِيِّ، أَنَّ عَاصِمَ بْنَ عُبَيْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ حَدَّثَهُ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَامِرِ بْنِ رَبِيعَةَ عَنْ أَبِيهِ. أَنَّهُ قَالَ: مَا أُحْصِي وَلَا أَعُدُّ مَا رَأَيْتُ رَسُولَ اللَّهِ - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ - يَتَسَوَّكُ وَهُوَ صَائِمٌ.
ص272 - كتاب المدونة
Imam Malik zei:
"Er is geen probleem met het gebruik van de siwak in de ochtend of aan het einde van de middag. Ik heb een afkeer aan het gebruik van de natte siwak (verse siwak), maar er is geen probleem met de droge siwak, zelfs als het met water wordt bevochtigd. Ik zie geen probleem met het gebruik van de siwak door een vastende persoon op elk moment van de ochtend of de middag."
Ibn Wahb vertelde van Sufyan al-Thawri dat 'Asim ibn Ubaydullah ibn Umar hem vertelde over Abdullah ibn Amr ibn Rabi'ah van zijn vader, die zei: "Ik kan niet tellen hoe vaak ik de Boodschapper van Allah (ﷺ) de siwak zag gebruiken terwijl hij aan het vasten was."
[Al-Mudawannah 272 van Ibn Sahnun]
Abu Athari schrijft over basisprincipes binnen de Islam. Hij zet zijn kritische en goed onderzochte wijze in om de correcte kennis te verspreiden.
Zit je met vragen waar je graag een antwoord op wilt krijgen? Stel jouw algemene of specifieke vraag over de Islam. We staan voor je klaar en geven je binnen 48 uur antwoord.
Vraag stellen