In de islam is het gewenst de engelen niet te hinderen het huis binnen te laten treden. Sommige engelen zijn namelijk verantwoordelijk voor het overbrengen van genade, goedheid en smeekbedes. Moslims zouden deze mogelijkheid dus eigenlijk niet willen missen.
De Profeet (ﷺ) zei: "Er zijn geen mensen die Allah gedenken in een bijeenkomst behalve dat er engelen om hen heen zijn die hen genade en kalmte overbrengen en hen bij Allah benoemen." [Sahih Muslim 2700a]
Er zijn overleveringen die aanduiden dat de engelen (van genade) het huis niet in komen waar een afbeelding in staat.
Maar over welke afbeeldingen gaat dit? De Sunnah duidt aan dat dit om afbeeldingen gaat van levende wezens met een ziel. Dus het tentoonstellen van andere afbeeldingen zoals bomen, landschappen en dergelijke is niet erg.
Ibn Abbas overleverde: "Abu Talhah (een van de beste Sahaba) vertelde me dat de Profeet zei: "Engelen komen het huis niet binnen waarin een hond of afbeelding is." Abu Talhah voegde eraan toe: "Hij (ﷺ) bedoelde daarmee afbeeldingen van wezens met een ziel."" [Sahih al-Bukhari 4002]
Objecten die een respectabele en eerbare positie in het huis krijgen dienen geen afbeeldingen van levende wezens te bevatten. Dit wordt namelijk afgekeurd in Islam.
Gordijnen, kleding, schilderijen, tekeningen of posters dienen dus geen dieren of mensen af te beelden.
Abu Hurairah overleverde: "Jibril stond bij de deur van de Profeet (ﷺ) en hij (ﷺ) gaf toestemming om binnen te komen. Toen zei Jibril tegen de Profeet (ﷺ): "Hoe kan ik het huis betreden als je een gordijn hebt waarop afbeeldingen staan? Je zou het hoofd van die afbeeldingen moeten verwijderen of dat gordijn naar een vloerkleed moeten veranderen, want wij engelen komen een huis niet binnen waarin afbeeldingen staan."" [Sunan an-Nasaee 5365]
Aisha overleverde: Ik decoreerde een kast met een kleed waarop afbeeldingen van gevleugelde paarden stonden. de Profeet (ﷺ) kwam binnen en verwijderde het. Toen scheurde ik die kleed en gebruikte ik het om twee kussens van te maken. De Profeet (ﷺ) gebruikte deze kussens thuis om op te leunen. [Sahih al-Bukhari 2479, Sahih Muslim 2107f]
(12) حدثنا أبو بكر قال حدثنا عبد الرحيم بن سليمان عن عبد الملك عن عطاء في التماثيل، ما كان مبسوطا يوطأ ويبسط فلا بأس به، وما كان ينصب فإني أكرهه.
المصنف - ابن أبي شيبة الكوفي - ج ٦ - الصفحة ٨٥
'Attaa zei:
"Wat betreft afbeeldingen die afgebeeld staan op uitgestrekte en eenvoudige objecten, daar is niets mis mee. Ik haat het wanneer objecten met afbeeldingen worden geëerd."
[Musannaf Ibn Abi Shaybah 6/85]
(3) حدثنا أبو بكر قال حدثنا ابن فضيل عن ليث قال: رأيت سالم بن عبد الله متكئا على وسادة حمراء فيها تماثيل فقلت له فقال: إنما يكره هذا لمن ينصبه ويصنعه.
المصنف - ابن أبي شيبة الكوفي - ج ٦ - الصفحة ٨٤
Layth ibn Sa'd overleverde:
"Ik zag Salim ibn Abdullah (kleinzoon van Umar ibn al-Khattab) op een rode kussen leunen waarop een afbeelding stond, dus ik vroeg hem daarover. Hij vertelde me toen: "Dit wordt alleen afgekeurd voor degene die objecten met afbeeldingen eert of dit maakt.""
[Musannaf Ibn Abi Shaybah 6/84]
Deze gezegde laat ons zien dat het tekenen van afbeeldingen van levende wezens met een ziel niet is toegestaan volgens Islam. Het maken van zulke afbeeldingen is een grote zonde.
(5) حدثنا أبو بكر قال حدثنا ابن علية عن علقمة عن محمد بن سيرين قال: نبئت عن حطان بن عبد الله قال: أتى علي صاحب لي فناداني فأشرفت عليه فقال: قرئ علينا كتاب أمير المؤمنين يعزم على من كان في بيته ستر منصوب فيه تصاوير لما وضعه، فكرهت أن أحسب عاصيا، فقمنا إلى قرام لنا فوضعته، قال محمد: كانوا لا يرون ما وطئ وبسط من التصاوير مثل الذي نصب.
المصنف - ابن أبي شيبة الكوفي - ج ٦ - الصفحة ٨٤
Muhammad ibn Sireen overleverde:
"De commandant van de gelovigen legde de bewoners op om gordijnen te verwijderen waar afbeeldingen op stonden. Dus bracht Hittan ibn Abdullah zijn gordijn en legde die in een opslagruimte. Zij (de mensen van die tijd) beschouwden de uitgestrekte of uitgespreden objecten met afbeeldingen niet zoals de objecten die werden opgehangen."
[Musannaf Ibn Abi Shaybah 6/84]
Er zijn wel excepties gemaakt voor objecten die niet gerespecteerd of geëerd worden. Denk bijvoorbeeld aan kussens en tapijt.
Objecten die langs de vloer liggen en geen respectvolle positie in het huis krijgen, zijn dus een exceptie. Deze objecten kunnen een afbeelding hebben, zonder dat dit de engelen hindert om het huis te betreden.
Aisha overleverde: "Ik decoreerde een kast met een kleed waarop afbeeldingen van gevleugelde paarden stonden. de Profeet (ﷺ) kwam binnen en verwijderde het. Toen scheurde ik die kleed en gebruikte ik het om twee kussens van te maken. De Profeet (ﷺ) gebruikte deze kussens thuis om op te leunen." [Sahih al-Bukhari 2479, Sahih Muslim 2107d]
Uit deze Hadith wordt opgemaakt dat het ophangen van een kleed met afbeeldingen voor decoratie niet toegestaan is. Ook kunnen we zien dat het niet erg is om kussens te hebben die afbeeldingen bevatten.
(17) حدثنا أبو بكر قال حدثنا الحسن بن موسى قال حدثنا حماد بن سلمة عن عمرو بن دينار عن سالم بن عبد الله قال: كانوا لا يرون بما وطئ من التصاوير بأسا
المصنف - ابن أبي شيبة الكوفي - ج ٦ - الصفحة ٨٥
Salim ibn Abdullah (kleinzoon van Umar ibn al-Khattab) zei:
"Ze zouden er geen probleem in zien om afbeeldingen op objecten te hebben waar op wordt gestampt."
[Musannaf Ibn Abi Shaybah 6/85]
(9) حدثنا أبو بكر قال حدثنا ابن علية عن ابن عون قال: كان في مجلس محمد وسائد فيها تماثيل عصافير، فكان أناس يقولون في ذلك فقال محمد: إن هؤلاء قد أكثروا فلو حولتموها.
المصنف - ابن أبي شيبة الكوفي - ج ٦ - الصفحة ٨٥
Ibn 'Awn overleverde:
"We kwamen binnen bij de zitting van Muhammad ibn Sireen terwijl we een kussen zagen waarop een vogel was afgebeeld. De mensen maakten er bezwaar tegen, waarop Muhammad zei: "Er zijn er nu zo veel van deze kussens, dus als jullie ze omdraaien dan is het goed.""
[Musannaf Ibn Abi Shaybah 6/85]
(10) حدثنا أبو بكر قال حدثنا ابن يمان عن عثمان بن الأسود عن عكرمة بن خالد قال: لا بأس بالصورة إذا كانت توطأ.
المصنف - ابن أبي شيبة الكوفي - ج ٦ - الصفحة ٨٥
'Ikrimah zei:
"Er is niets mis met afbeeldingen wanneer ze afgebeeld zijn op uitgestrekte of eenvoudige objecten."
[Musannaf Ibn Abi Shaybah 6/85]
(11) حدثنا أبو بكر قال حدثنا ابن يمان عن الربيع بن المنذر عن سعيد بن جبير قال: لا بأس بالصورة إذا كانت توطأ.
المصنف - ابن أبي شيبة الكوفي - ج ٦ - الصفحة ٨٥
Sa'eed ibn Jubayr zei:
"Er is niets mis met afbeeldingen wanneer ze afgebeeld zijn op uitgestrekte of eenvoudige objecten."
[Musannaf Ibn Abi Shaybah 6/85]
(12) حدثنا أبو بكر قال حدثنا عبد الرحيم بن سليمان عن عبد الملك عن عطاء في التماثيل، ما كان مبسوطا يوطأ ويبسط فلا بأس به، وما كان ينصب فإني أكرهه.
المصنف - ابن أبي شيبة الكوفي - ج ٦ - الصفحة ٨٥
'Attaa zei:
"Wat betreft afbeeldingen die afgebeeld staan op uitgestrekte en eenvoudige objecten, daar is niets mis mee. Ik haat het wanneer objecten met afbeeldingen worden geëerd."
[Musannaf Ibn Abi Shaybah 6/85]
(3) حدثنا أبو بكر قال حدثنا ابن فضيل عن ليث قال: رأيت سالم بن عبد الله متكئا على وسادة حمراء فيها تماثيل فقلت له فقال: إنما يكره هذا لمن ينصبه ويصنعه.
المصنف - ابن أبي شيبة الكوفي - ج ٦ - الصفحة ٨٤
Layth ibn Sa'd overleverde:
"Ik zag Salim ibn Abdullah (kleinzoon van Umar ibn al-Khattab) op een rode kussen leunen waarop een afbeelding stond, dus ik vroeg hem daarover. Hij vertelde me toen: "Dit wordt alleen afgekeurd voor degene die objecten met afbeeldingen eert of dit maakt.""
[Musannaf Ibn Abi Shaybah 6/84]
(4) حدثنا أبو بكر قال حدثنا ابن مبارك عن هشام بن عروة عن أبيه أنه كان يتكئ على المرافق فيها التماثيل: الطير والرجال.
المصنف - ابن أبي شيبة الكوفي - ج ٦ - الصفحة ٨٤
Hisham ibn 'Urwah overleverde van zijn vader ('Urwah ibn al-Zubayr) dat hij hem zag leunen op een kussen waarop afbeeldingen stonden van vogels en mensen.
[Musannaf Ibn Abi Shaybah 6/84]
Abu Athari schrijft over basisprincipes binnen de Islam. Hij zet zijn kritische en goed onderzochte wijze in om de correcte kennis te verspreiden.
Zit je met vragen waar je graag een antwoord op wilt krijgen? Stel jouw algemene of specifieke vraag over de Islam. We staan voor je klaar en geven je binnen 48 uur antwoord.
Vraag stellen